söndag 11 september 2016

En smakebit på søndag: Samlaren

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Här hämtas idag två smakbitar från Samlaren av John Fowles.



Sidan 51. Fredrick:

"Nästa morgon var hon all right, fast hon bad inte om ursäkt. Dessutom låg de två vaserna i hennes rum sönderslagna i trappan när jag gick in. Liksom alltid var hon uppstigen och väntade på mig när jag kom in med frukosten.
    Det första hon ville veta var om jag tänkte låta henne få se dagsljuset. Jag talade om för henne att det regnade."


Sidan 147. Miranda:

"Det tjänar ingenting till. Jag har legat i en halvtimme och försökt sova och jag kan inte. Att skriva här nere är ett slags bedövningsmedel. Det är det enda jag ser fram mot. I eftermiddag läste jag igenom vad jag skrev om G. P. i förrgår. Och det verkade levande. Jag vet att det verkar levande tack vare att min fantasi fyller i allt det som en annan människa inte skulle förstå. Det är en illusion, menar jag. Men det förefaller som ett slags magi att jag kan ge nytt liv åt mitt förflutna. Och jag kan helt enkelt inte leva i nuet. I så fall skulle jag bli tokig."


Samlaren (thrillerroman från 1963, första svenska utgåva Wahlström & Widstrand året därefter; bokpresentationen nedan hämtad från den):

Bild på bokomslag från första upplagan
(hämtad från Goodreads).
Har inte funnit någon svensköversatt
utgåva senare än 1988.
"Samlaren är den sällsamt fascinerande berättelsen om en liten oansenlig kontorist och fjärilssamlare som vinner högsta vinst på tips. Detta ger honom möjlighet att genomföra sitt livs dröm - att "samla in" en vacker ung flicka som han länge drömt om men aldrig vågat tilltala.
   Hur han genomfört sin plan berättar John Fowles om med en intensitet och allt kusligare spänning. Han ger en utomordentligt inträngande bild av en sjukligt hämmad människa som bara vill äga, men inte ge något själv. Lika övertygande skildrar Fowles situationen från flickans synpunkt - hur det känns att vara i en sådan människas våld, att vara instängd i både fysisk och psykisk bemärkelse.
   Samlaren kan läsas som en sällsynt spännande psykologisk thriller. Men boken ger mycket mer än så - hur de ofruktbara, passiva och destruktiva makterna påverkar de levande och skapande, en situation som är aktuell i många sammanhang i vårt samhälle.
   Samlaren är en debutroman och John Fowles hälsades av en enig kritik som en av de mest lovande nya författarna på senare år."


Boken lär även ha blivit filmatiserad; The Collector från 1965.


16 kommentarer:

  1. Otäckt! Känner inte alls till den här boken, inte filmen heller tror jag.

    SvaraRadera
  2. Den låter hemsk - och lockar säkert den som gillar den genren :) Jag tackar för smakbiten och låter det vara så!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Verkar vara en riktigt obehaglig bok!

    SvaraRadera
  4. Ukjent bok for meg, men takk for smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Flotte smakebiter og nydelig bokomslag :)

    SvaraRadera
  6. Låter lite obehaglig, blir nyfiken. Gillar omslaget! Tack för smakbitarna! :)

    SvaraRadera
  7. Den verkar hemsk: "Det första hon ville veta var om jag tänkte låta henne få se dagsljuset."

    SvaraRadera
  8. Virker som en bra bok, og jeg er generelt glad i å lese psykologiske thrillere så denne skal jeg notere meg :))

    SvaraRadera
  9. läste boken för länge sedan. filmen har jag inte sett. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Den här boken har jag haft på att läsa-listan länge. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Tackar för smakbiten och titten hos mig!
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Kände inte till den boken.

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten ! Spännande och otäck.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)