torsdag 8 september 2016

Hett i hyllan #1

Hos Bokföring enligt Monika har jag nu - uppenbarligen mycket sent omsider - upptäckt att vi kan underlätta det för oss att ge dessa böcker, vilka liksom... "fastnat" i bokhyllan (eller oförskyllt riskerar att hamna i den situationen), lite extra uppmärksamhet. Kort och gott, för att citera Monika: "Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?"

Vill man vara med och avslöja sina "antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning", klicka då in till Hett i hyllan.

Så där ja! Då var den biten avklarad.

På torsdagar har jag tidigare inte haft så mycket att engagera mig i här på bokbloggen, men kom just idag helt oväntat - även ganska ovant förutom under årets stora bokrea - hem med två inköpta pocketböcker. Centralortens Coop skall flytta till samma plats som Ica, d.v.s. utanför södra sidan av stan, och gör sig på så vis av med varor till rabatterade priser, också på böcker. Inte är det mycket till plåster på såren för oss som bor norr om stan att det nu blir längre resor för att inhandla livsmedel och andra ting... men, men, här och nu; 75% på böcker är aldrig fel! Låt oss njuta kortsiktigt, såsom brukligt tycks vara.

Dessa införskaffades och jag hoppas verkligen de inte blir alltför långvariga på sina platser i bokhyllan:


Över den saken kan man nu dock inte vara säker, det finns alltför många lockelser med nyutkomna böcker, recensionsexemplar och impulslån på biblioteket (ett ställe som oftast är det som får hyllvärmarna i hemmets bokhyllor att förbli just hyllvärmare). ;)

Utöver dessa två ovan (som riskerar att bli hyllvärmare) är det nog inte så dumt att så här inledningsvis få ett begrepp om vilka böcker det för mig handlar om - oläst/påbörjat:

Missade Rasputins dotter (av Kathryn Harrison) och H.P. Lovecrafts Skräcknoveller, in i högen med dom också!

Men idag gäller Hett i hyllan #1, väljer då att fokusera på den där fjärde boken nedifrån räknat: Nybyggarna av Vilhelm Moberg.


Boken inte bara ser gammal ut, den är också rätt gammal, tryckt för bokklubben Svalan (Sveriges äldsta bokklubb som startade redan 1942!) och Mobergs välkända tetralogi har jag fått efter min farmor. Första och andra delen är avklarade och vill verkligen komma igång att läsa även de sista två delarna i serien. Med det här blogginlägget blir det nu förstås upp till bevis med den saken! :)

3 kommentarer:

  1. De förklädda flickorna i Kabul är riktigt bra :) Nybyggarna hoppas jag hinna läsa i oktober. Läste ut Invandrarna i tisdags, så jag tänkte låta det gå lite tid mellan böckerna.

    SvaraRadera
  2. De förklädda flickorna i Kabul vill jag läsa.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker absolut att du ska ta tag i den där Nybyggarna. Nu. Den är minst lika bra som de två tidigare :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)