fredag 23 september 2016

"Lignumkorset - En resa i tid och rum" av Viktor Nilorak

Lignumkorset - En resa i tid och rum av Viktor Nilorak (pseudonym) - varmt tack för recensionsexemplaret från Type and Tell (digital självpubliceringstjänst från Bonnierförlagen).

..."Ett medelålders gift par från Sverige hyr ett boende i Spanien, tillsammans med katten Viggo. Kvinnan, som heter Maria, ser fram emot att få skriva en bok i lugn och ro medan mannen, Gussen, ska ägna sig åt aktiehandel. De upptäcker ett nytt land, dess historia, kultur och gemenskap. Gussen och Maria reser i rummet, men upplever också tiden. Vad har egentligen hänt och varför? De dras in i en allt mer märklig, mystisk och emellanåt skrämmande händelseutveckling. Gussens barndomsvän, Bernt, ringer i tid och otid, oftast olägligt. Parets ibland dråpliga, men även mysiga vardag, varvas med inslag av allvarlig karaktär. En kvinna från London, en man från USA och en mäktig finansman från Sverige, är några av dem som korsar Gussens och Marias livsväg. Gränsen mellan verklighet och fantasi blir ibland vag, de upplever saker som livets erfarenheter inte kan minnas. Vad kan de gåtfulla talen, religiösa symbolerna och andliga husen förtälja? Tiden kommer ifatt dem och historien gör sig påmind."

Enligt romanens inledande ord finns samtliga platser som omnämns i handlingen på riktigt och under rätta namn (undantag: La Montaña Golf Resort och Dos Molinos). Historiska årtal, händelser, platser och byggnader/monument är tänkta att beskrivas/förklaras korrekt. Handlingen utspelar sig helt och hållet i Spanien, så var och en kan nog med dessa inledande ord förstå att den med ett intresse för Spanien, landets historia och kultur har ett stort utbyte av att läsa Lignumkorset. Är man inte nyfiken på landet tidigare, så blir man garanterat det efter att ha läst boken - man förflyttas dit! Hett tips även för den som gillar äventyrsromaner (och feelgood), denna är både lättläst och har en intresseväckande handling, var faktiskt tvungen att kolla upp en hel del som väckte tankar under läsningens gång och fick på kuppen lära mig sådant jag tidigare inte kände till. Stort plus där.

Tar mig friheten att dela vidare frågor och svar; Type and Tell - Viktor Nilorak:
"Hur skulle du beskriva stilen i din debutroman för potentiella läsare? Jag har medvetet undvikit att försöka återge en rafflande story i hetsigt tempo. Min ambition är att berätta något mer, att väva in tänkvärdheter och kanske alternativa livsval i berättelsen, att försöka hålla en högre abstraktionsnivå så att säga, där man kan finna djupare mening bakom orden, om man vill. Visst innehåller Lignumkorset spänning och ondska emellanåt, men också feelgood och en nyfikenhet på historiska miljöer. Den som längtar efter att slå sig fri från gängse normer och att förändra sitt liv i en mer spännande riktning tror jag uppskattar Lignumkorset. Ja, givetvis bör där nog även finnas en viss nyfikenhet på just Spanien. Jag ville ge en känsla av att allt händer här och nu. Ja, jag har alternerat jag-formen med en klassisk berättarröst, beroende på vem som gör vad i handlingen.

Vad var det som drev dig att skriva Lignumkorset? Startskottet var ett besök i den spanska staden Caravaca de la Cruz, där det sägs finnas en bit av Jesu kors, lignumkorset. Legenderna som berättades och rummet där det sanna korset (Vera Cruz) finns talade till mig; min fantasi spann loss när jag förstod att det ursprungliga korset försvunnit på ett oförklarligt sätt år 1934. Jag ville knyta ihop historia och nutid med mystik och andlighet. Min ambition var att skriva något som ligger i tiden och är aktuellt, samtidigt som det återknyter till dåtid. Jag ville förmedla en bild av Spanien och ge läsaren ett äventyr på flera plan.

Har du någon förebild? Ja flera, men Dan Brown är nog den främsta.

Varför skriver du under pseudonym? Jag är inte bekväm med offentlighet; mitt driv ligger i research och att skriva, inte att synas som person.

Kommer det fler böcker i samma stil som Lignumkorset? Ja, jag skriver just nu på nästa, så det är på gång."

Läser mer än gärna böcker utgivna genom självpubliceringstjänst (mer om Type & Tell på mynewsdesk), finns många litterära pärlor publicerade på så vis, detta är en av dom. Kan sen jag på mitt lilla bokbloggarhörn se till att göra andra uppmärksamma på dessa pärlor känns det såklart väldigt bra.

Till att börja med vad jag gillade så mycket med just Lignumkorset: Mixen av feelgood, äventyr, historia och religion; den tydliga influensen vad gäller böckerna skrivna av Dan Brown (man blir nyfiken på den fakta som ligger bakom fiktionen); intressanta och väl beskrivna historiska platser/miljöer, legender och hänvisningar till sådant som nämns i religiösa skrifter, (såklart också spännande konspirationsteorier kring hemliga sällskap!); gillade upplägget med de skiftande perspektiven från de olika karaktärerna, och tyckte riktigt mycket om det stiligt perfekta slutet. Åh, visst... ej att förglömma: Katterna! Att de fick ta sådan plats i storyn, det var mysigt, gillar katter.

Tyckte mindre om (brutalt ärlig kring sådant jag både kanske förstod och missförstod): Det som glimtade till emellanåt av överklassnobbig "vett och etikett" - gillar inte pekpinnar i romaner!; allt tröttsamt återkommande fokus på viner (saknar väl för egen del alldeles totalt intresse för sådant); gillade inte att ibland ana unken nationalism eller då politik blandas in, "skeoningens" tirader blir bara för mycket till slut, (jo, jag har läst Reinfeldts förfärliga Det Sovande folket, där han i ungdomens dagar kallar sina landsmän mentalt handikappade och indoktrinerade, men är det verkligen värt att nämna i en roman av detta slag?).

För att återgå till den positiva upplevelsen. Sanning att säga övervägde ju ändå det positiva, i mycket tyckte jag detta var fantastiskt bra och fängslande, läste ut boken otroligt raskt och lätt!

Tänk om den här romanen kunde ha givits ut genom bokförlag på vanligt vis, med redigerare, kritiskt öga och hela baletten... kunde ha blivit så otroligt toppenbra med lite finslipning (förstod t.ex. inte alls första gången att "oOoOoOoOoOoOoOoOo" var någon slags avdelare, men så var det ju). Det kanske kommer, hoppas på det, för mer i samma stil är tydligen att vänta, vilket ovanstående svar på frågan antyder.

Hur det nu än ges ut, här är i varje fall en som kommer att läsa också kommande alster av den i år romandebuterande Viktor Nilorak med Lignumkorset - En resa i tid och rum.

Har tidigare skrivit om boken här (smakbiten).

Betyg: 3/5

Andra bokbloggare om Lignumkorset:
Bokpool
Bokföring enligt Monika
Midnatts ord

1 kommentar:

  1. Tack för din fina recension, en bekräftelse på att boken kan upplevas som tänkt. Jag tar till mig både av ris & ros! :) Det känns som att du är väldigt uppriktig, och det du upplevde som mindre bra tar jag med mig som lärdomar till nästa bok. Varma Hälsningar Viktor Nilorak

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)