onsdag 21 september 2016

Tematrio - Göteborg

För veckans tematrio, presenterad av Lyrans Noblesser, gäller följande instruktion:

"Berätta om tre böcker eller tre filmer/TV-serier som utspelar sig i Göteborg!"

Åtminstone till viss del utspelar sig handlingen i (eller i närheten av) Göteborg, och samtliga boktitlar är författade av Lars Wilderäng:


Stjärnklart: "Johan jobbar på en butikskedja för mobilreparationer. Det är något som inte stämmer med de allt fler trasiga telefoner som har lämnats in den senaste tiden. De är stendöda, men fyllda med damm som snabbt sprider sig och irriterar luftvägarna. I villaidyllen söder om Göteborg kämpar Magnus Svensson för att få livspusslet att gå ihop. När bilen plötsligt slutar fungera blir han strandsatt tillsammans med flera andra. Bilfirmorna står maktlösa, och han sätter sitt hopp till tågtrafiken. Men var är tåget?"... (Goodreads)

Stjärnfall: Anna Ljungberg är den 15 september på väg tillsammans med Kilo Lima, en grupp soldater lydande under Gustaf Silverbane, till Chalmers i Göteborg: "Hisingen var mestadels öde, men boskap betade här och var, och gruppen fick stanna vid ett tillfälle för att släppa över en enorm flock får och lamm, vallade av ett dussin herdar, som alla försvann in bland slyn som nu höll på att täcka in Volvo Torslandas industriområde. Det gick att skymta byggnader bakom buskar och de mindre träd som hade tagit över hela vägen fram till trafikleden, vars spruckna asfalt ändå hölls någorlunda fri. Grästuvor stack upp här och var, men något sly hade inte tillåtits etablera sig. Det var tydligt att det inte var långt till garnisonen på Nya Älvsborgs fästning och att militären höll gott om hästar." (Smakbiten)

Stjärndamm: Nåja, inte så mycket staden Göteborg kanske, men massor av Carlstens fästning, tillhör ju samma stift i varje fall. Och dessutom framgår det ju ganska tydligt i handlingen att det dräller ut en massa zombies från Göteborg till omkringliggande områden, så visst får staden vara med på ett hörn även i trilogins sista del. (Vad gäller stjärndamm för övrigt kan vi ju alltid läsa om det siktade stjärndammet som en docent vid Chalmers i Göteborg uttalade sig om här.) ;)


Prova även läsa författarens serie Midvintermörker, det mina vänner är ganska ruggig läsning med nuvarande nyhetsrapportering IRL till bakgrund, vad gäller Gotland...


9 kommentarer:

  1. underbar trio - jag som spelat statist i en zombiefilm i Göteborg! :)

    SvaraRadera
  2. Inte jätteförtjust i Wilderäng men det var spännande med sci-fi som utspelas i min hemstad. Inte läst den sista delen i trilogin.

    SvaraRadera
  3. Tror tyvärr inte de böckerna är nånting för mig.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst Wilderäng men borde säkert vidga mina vyer och prova!

    SvaraRadera
  5. Ha, det tänkte jag inte på! Att Stjänklart-triologin delvis utspelas i Göteborg, menar jag. Den är bra, riktigt bra underhållingslitteratur.

    SvaraRadera
  6. Wilderäng har jag läst mycket om men inget av

    SvaraRadera
  7. Totalt nya böcker för mig. Men låter ju spännande om det finns zombies i Göteborg..

    SvaraRadera
  8. Jag vill verkligen läsa Wilderängs trilogi :)

    SvaraRadera
  9. Är lite nyfiken på Wilderängs böcker.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)