söndag 2 oktober 2016

En smakebit på søndag: Daisy i kedjor

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Här idag hämtas smakbiten från Daisy i kedjor av Sharon Bolton. Befinner mig just nu här; sidan 331-332 (telefonsamtal):

"Hon skjuter igen dörren, vrider om nyckeln och lutar sig mot dörren. »Behöver jag verkligen upprepa de klassiska skälen till varför alla, oskyldiga som skyldiga, har rätt till ett juridiskt ombud?«
   Hon ger honom några sekunder att svara. Han tiger, men hon hör honom andas. »Du tycker synd om dig själv, Hamish. Jag klandrar dig inte, men  jag har inte tid att lyssna på sådant prat.«
   Det känns kallt i köket. Hon måste skruva upp värmen lite.
   »Vad har du då tid med, Maggie? Vad gör du alldeles ensam i ditt stora hus, mer än spelar Gud med andra människors liv? Vid närmare eftertanke, varför håller du alls på med det här? Vad får en intelligent ung kvinna som du att tänka: Jag ska ägna min tid åt mördare och lögnare och tjuvar, och jag ska hjälpa dem?«
   Hur kunde han veta att hon bodde i ett stort hus? »Hamish...«"

Här finner man fler smakbitar denna söndag.

27 kommentarer:

  1. Den hoppas jag hinna läsa nu i oktober :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hinner - snabbläst bok, utläst nu och riktigt bra var den! :)

      Radera
  2. Det här är en författare jag inte har läst något av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta var min första, och fler Bolton kommer det att bli för riktigt bra var den.

      Radera
  3. Den här vill jag läsa, men det är många före i kön, men vem vet kanske blir det att stuva om lite i läshögarna ;) Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värd att stuva om lite för. ;)

      Radera
  4. har läst någon av hennes tidigare och har någon annan i hyllan. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oväntat bra faktiskt. Produktiv författare tycks det som.

      Radera
  5. Kan nog vara spännande! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Den här tyckte jag väldigt bra om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var väldigt bra, oväntat bra faktiskt. :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Den här har jag läst, Sharon Bolton tillhör mina favoritförfattare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att författaren lätt kan bli en favorit, detta lär inte bli den sista Bolton jag läst. ;)

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Den här vill jag veta med om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktig s.k. bladvändare. Färdigläst och redo att skriva omdöme för snart, skall försöka utveckla det lite mer då. ;)

      Radera
  9. Har bara läst första boken av Bolton. Fick mersmak. Tack för smakbiten. Kommer väl till denna bok så småningom.

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten! Funderat på att läsa den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra, inget att fundera över - läs! :)

      Radera
  11. Den här skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt snabbläst bok trots sina 416 sidor.

      Radera
  12. Boston skulle jag ju kolla upp... Kommer säkert göra det vilket år som helst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. År? Nåja, värd att vänta på. :D

      Radera
  13. Den är jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)