söndag 30 oktober 2016

En smakebit på søndag: Du sköna nya värld

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Här idag hämtas smakbiten från sidan 36 i framtidsskildringen (skriven 1932) Du sköna nya värld - Brave New World av Aldous Huxley:

   "För inte så länge sedan (ett århundrade ungefär) hade gamma-, delta- och till och med epsilonmänniskor fostrats till att tycka om blommor - blommor i synnerhet och otämjd natur i allmänhet. Meningen var att få dem att vilja fara ut på landet vid varje lämpligt tillfälle och på så sätt tvinga dem till att konsumera kommunikationsmedel.
   - Och konsumerade de inte kommunikationsmedel då? frågade studenten.
   - Jo, en hel del, svarade K. F.-direktören. - Men ingenting annat.
   Gullvivor och landskap, påpekade han, har ett stort fel: de är kostnadsfria. Kärleken till naturen håller inga fabriker igång. Det beslöts, att man skulle avskaffa kärleken till naturen men inte benägenheten att konsumera kommunikationsmedel. Ty det var naturligtvis oundgängligt, att de fortsatte att fara ut på landet, även om de avskydde det. Problemet var att finna på ett ekonomiskt sundare skäl för att konsumera kommunikationsmedel än blotta kärleken till  gullvivor och landskap. Och man fann det förstås.
   - Vi fostrar massorna till att hata landet, sa direktören. - Men samtidigt fostrar vi dem till att älska all lantlig sport. Vi ser på samma gång till, att all lantlig sport gör det nödvändigt att använda invecklade apparater, så att de konsumerar fabriksartiklar så väl som kommunikationsmedel."


Men... ett par spökhistorier kan man väl få trycka in också denna helg? Visserligen är nu Halloween inget som firas på något som helst vis, är av "den gamla stammen" som har kvar det som rör Alla helgonahelgens stilla tankar. Men visst... vill ungar ha bus och godis skall de naturligtvis ha bus och godis, men av rätt sort, inte sant? ;)

En vid-sidan-om-bok (omnämns bara i detta inlägg) ligger på skrivbordet: Creepypasta: spökhistorier från internet av Jack Werner. Därur plockas två busiga och sockerfria godisbitar (först från sidan 262 och därefter sidan 288):

"Har du någonsin sett en sådan där video där du ombeds titta efter något särskilt, eller följa en specifik grej med blicken? Och sedan, på slutet, avslöjar de att medan du tittade efter det andra så gick något stort och apart omkring mitt framför näsan på dig trots att du inte ens märkte det. Det är så läskigt att sådant kan hända så ofta, som till exempel hur jag just förflyttade mig från din hall in till ditt rum medan du läste detta."

"Lystring:
Var god läs följande mening högt: Hej, Molly.
Läste du den högt, som jag sa? Då borde du vara säker.
Läste du den tyst för dig själv... Då är Molly också säker.
I ditt huvud."


Här finner man fler smakbitar denna söndag.

28 kommentarer:

  1. Den här köpte jag som e-bok i våras. Kände att det är ett måste att läsa den för mig som gillar science fiction :) Så långt har jag ju naturligtvis inte kommit än, men nu har jag den i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt förordet skall i vår tid Huxleys framtidsskildring skrämma mer än Orwells 1984. En läsvärd scifi-klassiker borde det alltså vara. ;)

      Radera
  2. Detta var min nr1 favoritbok när jag var ungdom!
    Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, nummer ett! Låter lovande. :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten - den här gjorde mig nyfiken, så den skriver jag upp! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert en klassiker värd att uppmärksamma.

      Radera
  4. Jag trodde att jag hade läst Du sköna nya värld, men känner inte alls igen smakbiten, så jag har nog bara hört talas om den. Tack för smakbiten. En klassiker som nog borde bli läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En klassiker som man ibland ser refererad till är förstås även en god idé att läsa.

      Radera
  5. Tack för smakbiten. En ny titel för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har några gånger stött på denna titel i olika sammanhang, konstigt nog inte läst dock. Dags nu! :)

      Radera
  6. Det er fint med litt grøss :-) Selv om jeg også foretrekker Alle helgens dag, så elsker jeg grøss-delen av Halloween :-) Min favoritt skrekkhistorie er denne:

    "Det aller, aller siste mennesket i hele verden sitter helt alene hjemme i stua. Plutselig banker det på døra ..."

    He, he :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha, den var bra astridterese! Kort och slagfärdigt. Tack för att du delade. :D

      Radera
  7. Tack för smakbiten, det var en okänd bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt nog är Orwells 1984 mer känd, trots att denna tycks vara mer tänkvärd i vår tid. Återstår att se om det stämmer. ;)

      Radera
  8. Tack för smakbiten, känner till boken men har inte läst vad jag kan minnas i alla fall ;)
    Lite spökerier är inte fel, särskilt inte den här årstiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tycks fallet vara med många klassiker, känner till men inte läst. ;)

      Radera
  9. Jag gillade spökhistoriebitarna- men om jag skulle våga läsa dem vet jag inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men kul att du gillade dem i varje fall, trots att du inte vågade läsa dem. :D

      Radera
  10. Hade svårt för Du sköna nya värld, men tror att det mycket beror på uppläsaren i ljudboken. Störde mig enormt på hur speciellt "vilden" pratade...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte kommit fram till "vilden" än, blir nyfiken. ;)

      Radera
  11. Tusen takk for smakebitene, selv om jeg ikke er særlig glad i spøkelseshistorier ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Nej, spökhistorier kan man tycka olika om, läser dem själv med förtjusning!

      Radera
  12. Svar
    1. Varsågod! Skoj att det roade. :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)