söndag 23 oktober 2016

En smakebit på søndag: En välbevarad hemlighet

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Här idag hämtas smakbiten från En välbevarad hemlighet av Kate Morton. Befinner mig just nu på sidan 37 (tid och plats: London i maj 1941):

   "När hon vände sig om och såg Vivien i ansiktet glömde hon emellertid allt om sitt bristfälliga möblemang. "Herregud", sa hon och spärrade upp ögonen när hon såg det stora fula blåmärket på ena kinden. "Vad har du råkat ut för?"
   "Det är ingen fara", sa Vivien och började nervöst gå av och an i det lilla rummet. "Jag gick rakt på en lyktstolpe på vägen hit. Dumt av mig, men jag har ju alltid så bråttom." Det var sant, Vivien gick med så snabba steg att andra fick halvspringa för att hålla sig i jämnhöjd med henne, en egenhet hos henne som Dolly tyckte om - hon blev full i skratt när hon såg en förfinad, välklädd överklassdam rusa fram på det sättet. Men ikväll var ingenting sig likt. Viviens kappa passade inte ihop med kjolen, hon hade en maska på ena strumpan och håret såg ut som ett kråkbo."

Presentation från bokförlaget Forum:

"En solig sommardag blir den sextonåriga Laurel vittne till en fasansfull händelse i familjens trädgård i det idylliska Suffolk. Ett brott begås, men hon förstår inte riktigt vad det är som sker och familjen talar aldrig mer om saken.

Som vuxen är Laurel en firad skådespelerska men hon bär ständigt den mörka hemligheten inom sig. När så hennes mor närmar sig livets slut bestämmer sig Laurel för att söka sanningen. Plågad av minnena från den där dagen för femtio år sedan, återvänder hon till föräldrahemmet. Hon börjar pussla ihop bitarna i en dramatisk historia som sträcker sig tillbaka till andra världskriget. Det är berättelsen om tre främlingar från skilda världar - Laurels mor Dorothy, Vivien och Jimmy - som av en händelse möts i London och vilkas liv blir ödesdigert sammanflätade. Den sanna historien visar sig vara långt mer omskakande än Laurel någonsin kunnat föreställa sig.

Med sitt växlande mellan 1930-talet, 1960-talet och nutid, är En välbevarad hemlighet en fängslande berättelse om mysterier och hemligheter, skådespel och bedrägeri, mord och evig kärlek. Kate Morton, Australiens mest framgångsrika författare ute i världen, har återigen skrivit en tät och totalt uppslukande roman."

Här finner man fler smakbitar denna söndag.

14 kommentarer:

  1. Har läst några böcker av Morton, men blandar alltid ihop dem :) Tror inte att jag har läst just denna men kommer nog att läsa den senare också :)

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten! Ingen bok jag kände till.

    SvaraRadera
  3. tack för smakebiten! jag sätter upp den på min TBR - lista. har läst Morton tidigare och tyckt om

    SvaraRadera
  4. Har läst en annan bok av Morton och gillade den så kanske den här vore nåt för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Kate Morton har jag tänkt läsa någon gång :)

    SvaraRadera
  6. Jeg har lest flere Kate Morton bøker, men ikke denne. Jeg synes bøkene hennes er fine og "avslappende". Med det mener jeg at de er lette å lese og ikke krever så mye av deg. Innimellom er det veldig godt å lese sånne bøker.
    Jeg har akkurat avsluttet Arv og miljø av Vigdis Hjorth som er en bok som har startet en stor diskusjon i Norge rundt temaet "virkelighetslitteratur". - Hva er sant og hva er ikke sant i en roman? Så nå leser jeg en fantasy for ungdom. Det er godt og avslappende :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Har planer på att någon gång läsa Kate Morton!

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst något av Kate Morton än, men hennes böcker låter alltid så trevliga. Jag borde nog ta och läsa något av henne. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Tack för en intressant smakbit. Blir bara mer och mer sugen på att läsa Mortons böcker.

    SvaraRadera
  10. I likhet med Astrid Terese er dette den eneste av Kate Mortons bøker jeg ikke har lest. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
  11. Jag har inte läst något av Kate Morton. Än. Men någon gång ska det bli av... ;) Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  12. Den här låter riktigt bra, får kolla upp den :)

    SvaraRadera
  13. En bok jag kan tänka mig :)
    Tack för smakebiten !

    SvaraRadera
  14. Kate Morton är bra, men jag tror inte jag läst just den här.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)