söndag 16 oktober 2016

En smakebit på søndag: Frankenstein; eller den moderne prometeus

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Här idag hämtas smakbiten från Frankenstein; eller den moderne prometeus av Mary Shelley. Befinner mig just nu på sidan 62:

"Ingen kan förstå vilka kval jag led under resten av natten, vilken jag tillbringade kall och våt under bar himmel. Men jag kände inget obehag av vädret. Min fantasi uppfylldes av ondska och förtvivlan. Jag tänkte på den varelse jag hade släppt ut bland människorna och försett med viljan och makten att förverkliga sina fasansfulla målsättningar, som det dåd han nu hade utfört, och jag såg honom nästan som min egen vampyr, min egen ande som släppts ut ur graven och var tvingad att förstöra allt jag höll kärt."

Filmatiseringar har det blivit. Förutom komedi- och hyllningsfilmen Det våras för Frankenstein (från 1974) av Mel Brooks, så har vi väl såklart även sett denna - med Boris Karloff som monstret - från 1931?:




Info hämtad från Bakhåll (bokförlag) vad gäller romanen:

"Alla har vi stött på - om inte annat i filmparodier - varianter av historien om den galne vetenskapsmannen och hans ohyggliga skapelse, en varelse konstruerad av mänskliga likdelar som väckts till liv med hjälp av elektricitet, och uttrycket "Frankensteins monster" ingår som ett begrepp i vardagsspråket - men alla har nog inte stiftat närmare bekantskap med den ursprungliga källan till dessa spektakulära idéer: Mary Shelleys högst seriösa roman från 1818.

Även bokens tillkomst är mycket speciell:

Mary Shelley var bara 19 år när hon började skriva boken. Hon var dotter till feminismikonen Mary Wollstonecraft och anarkismfilosofen William Godwin. Hon hade rymt hemifrån med poeten Percy Shelley som hon senare gifte sig med.

Sommaren 1816 vistades de vid Genèvesjön i Schweiz tillsammans med poeten Lord Byron. En regnig kväll när de inte kunde gå sin vanliga kvällspromenad kom de överens om en tävling: de tre skulle skriva var sin skräckberättelse. Percy och Lord Byron fullföljde inte sina bidrag till tävlingen, men för Mary gick det desto bättre, hon fick inspiration till en hel roman. Året därpå hade hon berättelsen klar och ytterligare ett år senare, 1818, utkom den i bokform i sin första upplaga. Den nådde snabbt berömmelse och utkom sedan i ständigt nya upplagor."

Här finner man fler smakbitar denna söndag.


20 kommentarer:

  1. Jag är faktiskt osäker på om jag någon gång har läst Frankenstein. Det bästa vore naturligtvis att göra det, så jag vet säkert :)

    SvaraRadera
  2. Jag läste den här för några år sedan och blev lite besviken. Men jag är glad över att ha läst den :)

    SvaraRadera
  3. fortfarande läsvärd, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Det där misstaget ar jag sett många gånger. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. jag har läst Frankenstein och någonstans också historien om tillkomsten, kanske i Merete Mazzarellas bok om Mary Shelley och Frankenstein, Själens nattsida. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Frankenstein är bra, läste den senast när jag pluggade litteratur. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Har inte läst den.

    SvaraRadera
  8. Där har vi en verklig klassiker, som jag tyvärr inte har läst. Men jag har sett filmen med Boris Karloff förstås ;)

    SvaraRadera
  9. Stilig tegning. Det er utrolig mange som tror at monsteret heter Frankenstein. Jeg så en presentasjon av gamle svart/hvitt filmer der den ene var denne. Der sa de Frankenstein om monsteret hele tiden. Det er forresten en meget bra bok :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  10. Har läst boken och sett några av filmerna också. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Den står här i hyllan och väntar på sin tur :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Ska väl läsa den här snart, tänkte vara med när Kulturkollo har bokcirkel om den :)

    SvaraRadera
  13. Den här vill jag läsa någon gång. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  14. En riktig klassiker som jag nog ska läsa med tiden.
    Stort tack för smakebiten !

    SvaraRadera
  15. Tack för smakbiten. Den här läste jag i tonåren, fast i någon förkortad ungdomsupplaga tror jag.

    SvaraRadera
  16. Tack för smakebiten har inte läst den.

    SvaraRadera
  17. Har faktiskt aldrig läst boken bara sett filmen. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  18. Jag har varken läst boken eller sett någon filmatisering, men jag har den i hyllan hemma. Så tack för påminnelsen! :-)

    SvaraRadera
  19. Hoppas du hänger med på Kulturkollos bokcirkel om den på nätet. Vi finns på FB och heter Kulturkollo läser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vare Kulturkollo att jag äntligen(!) läst den. Hänger såklart med på fb när det blir så dags att reda ut tyck och tänk, kanske t.o.m få nya perspektiv på det lästa. ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)