söndag 9 oktober 2016

En smakebit på søndag: Rasputins dotter

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Här idag hämtas smakbiten från Rasputins dotter av Kathryn Harrison. Befinner mig just nu på sidan 90 (Masja - Rasputins dotter - berättar för tsarens blödarsjuke son Aljosja):



Presentation hämtad från Albert Bonniers förlag:

"Det är 1917 i Sankt Petersburg. Tsaren har avsatts och i Alexanderpalatset väntar tsarfamiljen Romanov oroligt på bolsjevikernas nästa steg. Rasputin, den karismatiske predikanten som varit tsaritsans helare och förtrogna, har mördats. Hans dotter Masja hämtas till palatset – kanske hon har samma botande förmåga som hennes far hade? Kanske hon kan skydda familjen från att gå under?

I Rasputins dotter berättar Kathryn Harrison om tsarfamiljens sista nervpirrande månader. De är instängda i sitt palats, tsar Nikolajev, hans hustru Alexandra, de fyra döttrarna och den blödarsjuke sonen Aleksej, som kallas Aljosja. Och Masja kan verkligen hjälpa dem – inte genom helbrägdagörelse utan genom sina berättelser. Mellan henne och den ömtålige sonen, som på grund av sin sjukdom måste avstå från alla vanliga nöjen men ändå måste försöka verka frisk, växer beroendet och samhörigheten.

”Snälla Masja, fortsätt”, sade Aljosja varje gång jag blev tyst. ”Jag tycker om att lyssna på din röst.”
Då gjorde jag det. Jag berättade för honom om Far, om mig, om Sibirien. Jag berättade sagor som Far hade berättat för oss när vi var små. Jag gjorde allt jag kunde för att få honom att tänka på annat.


Familjen Romanov äger en samling Fabergé-ägg, konstfullt utsirade juvelerararbeten som innehåller miniatyrvärldar. Ett av dem innehåller en modell av Alexanderpalatset, ett palats i palatset. På samma sätt innehåller Rasputins dotter berättelser i berättelsen, små världar som ger verkligheten ny innebörd. Boken är både en kärlekshistoria och en historisk roman av en av Amerikas främsta författare."

Här finner man fler smakbitar denna söndag.

13 kommentarer:

  1. Verkar vara en intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten, måste undersöka om den finns i min bokhylla.

    SvaraRadera
  3. intressant tid i den ryska historien. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. En bok som jag är nyfiken på. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Den skulle jag vilja läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Låter som en intressant bok! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Låter intressant.

    SvaraRadera
  8. Oh, låter som en jätteintressant bit av historia att läsa om (rysk historia är inte min starka sida...).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beställde den just från biblioteket. Tack för tipset :)

      Radera
  9. Den här boken är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Jag har en bok av Kathryn Harrison i hyllan som jag köpte för hundra år sedan på bokrean men fortfarande inte har läst. Höll den i handen häromdagen och nu fick jag ännu en påminnelse om att jag borde läsa. :)

    SvaraRadera
  11. Bra smakbit! Undrar det om det stämmer med ap-pälsen, låter i alla fall logiskt.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)