måndag 10 oktober 2016

Tematrio - Alternativa Nobelpris

För veckans tematrio, presenterad av Lyrans Noblesser, gäller det att svara på följande frågor:

"Vilken levande barnboksförfattare vill ni ge ett "Nobelpris"? Vilken svensk levande författare vill ni ge ett "Nobelpris"? Och vilken levande nordisk författare vill ni ge ett "Nobelpris"?"

Inte illa att få möjligheten att ge pris! Kort och koncist - här är dom:


Årets pris till nu levande barnboksförfattare går till:

Gunilla Bergström!
Böckerna om Alfons Åberg var så himla söta. Den första boken kom 1972. Grattis!
(Visste ni om att Alfons har en egen hemsida?)


Årets pris till nu levande svensk författare går till:

Majgull Axelsson!
Verkligen en svensk författare som är värd att prisas för sina romaner som tar upp viktiga ämnen. Grattis!


Årets pris till nu levande nordisk författare:

Självklar vinnare: Arnaldur Indriðason!
Islands populäraste författare och min favoritdeckarförfattare nummer ett. Grattis!


13 kommentarer:

  1. Det var en intressant och varierad trio! Jag har läst böcker av alla författarna och kan hålla med om att de är bra! :)

    SvaraRadera
  2. Mycket bra val alla tre. Jag gillar alla tre författarna.

    SvaraRadera
  3. bra val! har läst dem och gillar dem

    SvaraRadera
  4. Gunilla Bergström är den enda jag inte läst någon bok av.

    SvaraRadera
  5. Böckerna om Alfons är verkligen söta!

    SvaraRadera
  6. Gunilla Bergström borde ju prisas - håller med :-)

    SvaraRadera
  7. Majgull Axelsson är ett mycket bra val!

    SvaraRadera
  8. En trio som jag håller med om... men jag valde tre andra till min trio.

    http://ibokhyllan.blogspot.se/2016/10/tematrio-alternativa-nobelpris.html

    SvaraRadera
  9. En trio som jag håller med om... men jag valde tre andra till min trio.

    http://ibokhyllan.blogspot.se/2016/10/tematrio-alternativa-nobelpris.html

    SvaraRadera
  10. Alfonsböckerna är fina och Axelsson är otroligt bra - islänningen har jag inte läst men hört desto mer om.

    SvaraRadera
  11. De två första tycker jag om, men Indridason blev det bara en av...

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)