måndag 3 oktober 2016

Tematrio - kroppsdelar i titeln


För veckans tematrio, presenterad av Lyrans Noblesser, gäller följande:

"Berätta om tre böcker med kroppsdelar i titeln!"

Lite makabert sådär, om man vill tolka det på det viset. Här kommer två hjärtan och en utsträckt hand:



Kaninhjärta av Christin Lungqvist

Modern spökhistoria, psykologisk thriller och familjedrama. Kategoriseras åldersmässigt till "unga vuxna" (ålder 15+), men fungerar även för åldrar därutöver, tycker jag. Läs mer här.



Mörkrets hjärta av Joseph Conrad

Sjöfararen och sjökaptenen Marlow för befäl över en flodångare med uppdrag att segla uppför Kongofloden till den belgiska handelsstationen i det innersta av Afrika, längst in i mörkrets hjärta. Tiden är sent 1800-tal och platserna de kommer till är vita fläckar på kartan. Här härskar maktfullkomligt den vita elfenbensjägaren Kurtz som skapat ett skräckvälde genom våldsam brutalitet. Kuslig klassiker, men bra!




Statsrådet och den utsträckta handen av Bo Balderson
"Så här gick det till:
Blivande statsministern lekte med pennan. - Då skulle vi bara ha justitieministerposten kvar.
En av de unga for upp.
 - Vi kan i varje fall inte ha honom! Han är inte ideologiskt pålitlig. Inte i den här regeringen också!
En av veteranerna rörde oroligt på sig. - Men vår förre Ledare utsåg honom ju själv. I ett ögonblick av... av... ja, i ett ögonblick. Och Partistyrelsen bekräftade valet.
En medlem av Broderskapsrörelsen hov blygt upp sin röst: - Du menar att det var någon form av kallelse? Någon högre makt?
Veteranen drog ett irriterat bloss. - Det är ju det jag säger. Ledaren och Partistyrelsen. Vad begär du egentligen?
Och så blev Statsrådet statsråd i den nya regeringen också. Statsministerns budskap om den utsträckta handen passar honom som en handske. Ingen rår på hans aningslösa frejdighet, vare sig det gäller Sveriges väl eller brottslingars uppdagande."...
Vilka de övriga böckerna är om Baldersons statsråd listades tidigare här. Har fått skratta gott åt några av dessa böcker. Fånigt, men kul!


13 kommentarer:

  1. Känner inte till någon av de här böckerna.

    SvaraRadera
  2. Balderssonböckerna var ju SÅ roliga!

    SvaraRadera
  3. Bo Baldersson är så rolig, jag tror jag måste börja läsa om dem :) Mörkrets hjärta är fantastisk och tyvärr väldigt realistisk, Kongos kolonialhistoria är ett av världens mörkaste kapitel. Rekommenderar Adam Hochschildts "Leopolds vålnad" för en mycket intressant bakgrund till Conrad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omläsningsprojektet för Baldersons böcker gick inte så bra för mig, böckerna är svåra att få tag på nu, inte ens biblioteket verkar ha dessa kvar, mer än just titeln i trion. Synd. Intressant det du nämner om Kongo, tack för tipset vad gäller "Leopolds vålnad", den noteras! :)

      Radera
  4. Kaninhjärta har jag ju tänkt läsa - tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  5. Mörkrets hjärta borde en ju tänkt på!

    SvaraRadera
  6. Har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
  7. Kaninhjärta har jag i bokhyllan och kanske det finns någon Bo Baldersson också

    SvaraRadera
  8. Jag har läst de två första. Kaninhjärta tyckte jag mycket om, men jag hade lite svårt för Mörkrets hjärta. Kanske borde jag läsa om den. Jag blir nyfiken på den tredje.

    SvaraRadera
  9. Conrad kom nästan med hos mig. Balderson, såklart! Åh, böckerna är så bra. Jag hoppas att de bestämmer sig för att ge ut fler som ljudböcker med Helge Skoog som inläsare :)

    SvaraRadera
  10. Statsrådsböckerna är väldigt roliga. Läste dem som yngre. Fattade noll av politiken men älskade ändå humorn och mysterierna :)

    SvaraRadera
  11. Vilken passande trio. Har dock inte läst en enda av böckerna :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)