måndag 17 oktober 2016

Tematrio - Öar

För veckans tematrio, presenterad av Lyrans Noblesser, gäller följande:

"Berätta om en bok/berättelse som utspelar sig på en ö. Bebodd, eller ej."

Inte så svårt, många böckers handling utspelar sig ofta på olika sorters öar. Valde denna gång att i trion ta med två senare tillkomna romaner + en novell, istället för äldre klassiker. (Titlar är länkade till bokomdömen):

Mordbrännaren av Anders Gustafson & Johan Kant
Startar alltså i Roslagen (såklart!) ute på Singö med Ålands hav på östra sidan, tar oss däröver till...

Isnätter av Leo Löthman
...ännu mer brutalt våld, som utspelar sig i Ålands skärgård. Romanen är baserad på ett verkligt mordfall under 1900-talets början.

Herr Kadar av Håkan Nesser
Låter oss sen slutligen resa till paradisön Mafia i Tanzanias kustband tillsammans med en grupp turister, bland dessa möter vi den mystiske herr Kadar.


13 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av de här böckerna men Isnätter blir jag riktigt nyfiken på.

    SvaraRadera
  2. Isnätter har jag läst, men inte de andra. fantastiskt så många ö-böcker det finns!

    SvaraRadera
  3. Det är uppenbarligen farligt ute på öar...

    SvaraRadera
  4. Jag har Singöspionen oläst i hyllan, får se när den blir läst. Herr Kadar borde jag ju förstås skaffa mig, jag vill ju läsa allt som Nesser har skrivit.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar Nesser men just Herr Kadar har jag inte läst. Kanske något att prova?

    SvaraRadera
  6. Intressant trio, men jag har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  7. Mordbrännaren har jag läst, riktigt bra serie.

    SvaraRadera
  8. Mordbrännaren och Herr Kadar har jag läst.

    SvaraRadera
  9. Intressanta tips. Jag är särskilt förtjust i deckare som utspelas på öar, helt eller delvis.

    SvaraRadera
  10. Singöböckerna är jag nyfiken på! Även Nesser, jag har ännu inte läst någonting av honom vilket egentligen är jättekonstigt.

    SvaraRadera
  11. Ja det finns så många böcker på öar.

    SvaraRadera
  12. Tack för trevliga tips. Nesser får jag nog ta och läsa mer av. Läste ett par av hans böcker för länge sedan.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)