torsdag 6 oktober 2016

Titta in hos The Cabinet of Miss Magic och välj fem favoriter i september

animated-cat-image-0077
Efter gången månad listar The Cabinet of Miss Magic återigen fem favoriter och hon skickar sen utmaningen vidare. Dags alltså att fundera över fem favoritsaker vi gillat under månaden, det kan som vanligt röra sig om allt från böcker (JA!) och film, till godis och prylar. Passa på att tipsa om vad just du var alldeles speciellt intresserad av i september, länka till Miss Magics inlägg och skriv en liten kommentar om det där. När det gäller "bloggarkollegors" arrangerade aktiviteter är man såklart inte den som bangar ur i första taget, så här kommer mina fem:


1. Novellix! Att upptäcka det stora i det lilla och de många i de få. Det lilla formatet som trots få ord kan uttrycka mycket. Tjusningen med noveller har uppskattats föregående månad. Fem av månadens novellix-favoriter blev:
  1. Snäckorna av Karin Boye, 5/5
  2. Horatio Sparkins av Charles Dickens, 5/5
  3. Blom av Hjalmar Söderberg, 4/5
  4. Emma - Ett fragment av Charlotte Brontë, 4/5
  5. Aprilviolerna - en novell av Hjalmar Söderberg, 4/5
Bra med stycknoveller är också att de som inte är vana att läsa böcker kan få en smidig, lättsam och inspirerande inkörsport via dessa. Utmärkt tycker jag.


2. Essän Walden, av Henry David Thoreau, tog fullkomligt andan ur mig... så stillsamt vackra och inlevelsefulla naturbetraktelser. Att t.ex under september månad läsa bokens kapitel där Walden och sjöarna däromkring beskrivs om hösten (på 1800-talet) - !
Återigen även det där "stora i det lilla": Att inte låta stress och strävan efter det som ibland kan tyckas ouppnåeligt, göra så att man glömmer bort eller går miste om att se det som är viktigt, värdefullt, värt att kämpa för, det enkla livet, det som finns här, nu och ofta alldeles i vår omedelbara närhet. Det finns en tidlöshet kring sådana tankar vad gäller Walden.


3. Paleolitisk kost har det handlat en hel del om, d.v.s. den sortens kost som ligger närmare den som människan rent biologiskt är gjord för. En kost som i bästa fall kan göra oss friska eller hålla oss friska. Ett spännande ämne att läsa om och leva efter, en naturlig och logisk följd efter low carb tycks ofta bli paleo (stort i USA, men ökar även här). En väldigt sann sak man blir alltmer uppmärksam på - ytterligare då man tar till sig att försöka välja "ren" mat - är att det vi gör illa med naturen gör vi också illa mot oss själva... GMO, mikroplaster, miljögifter, antibiotikaresistens... *suck*
Saken blev ju inte heller mindre inspirerande av att ha turen att vinna en paleo-kokbok: Jonas paleokök av Jonas Lundgren. Rekommenderas.


4. Nytt för den gångna månaden är även att läsa böcker som blivit stående i bokhyllan, ett bra projekt såvida det handlar om bra böcker. Tyvärr gör vi ju inte alltid rätta valen vid bokinköp (och ibland får vi kanske böcker som inte alls är vår smak... talar vi tyst om). Att tvinga sig igenom böcker bara för att de inhandlats en gång - icke! Det blir iväg med det halvlästa till loppis istället tror jag.


5. Att läsa skräck, rysare, spökhistorier och liknande hör hösten till. Börjat så smått med en antologi klassiska noveller från svensk skräcklitteratur (Skymningstankar och nattvakor - svenska sällsamheter 1, red. Rickard Berghorn) samt omläsning av Spöket på Canterville av Oscar Wilde, som förstås handlar om en underhållning med mer humor än kalla kårar. Hade nog ett större utbyte av att läsa den nu än då jag var yngre, klart värd att läsa om således.


Yes, det var fem det, där satt dom! :)
animated-cat-image-0545

2 kommentarer:

  1. Yay! Det är så kul att du hänger på och gör min femma. :D
    Jag fick mycket bra tips i ditt inlägg. Speciellt känner jag att jag måste införskaffa Spöket på Canterville! Oscar Wilde är en stor favorit :)

    SvaraRadera
  2. Ja, Walden och Spöket på Canterville har jag redan klickat ned i min sparade varukorg tack vare tips här hos dig tidigare :) Jag försöker också laga ren mat. Dels för hälsan, dels för att man faktiskt blir piggare. Noveller vill jag läsa fler, jag skall kolla upp Novellix, tack för tipset!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)