fredag 11 november 2016

Bästa romanen skriven av en nu levande amerikansk kvinnlig författare

Lyrans Noblessers bästa-utmaning denna vecka:


"Berätta om den bästa romanen skriven av en nu levande amerikansk kvinna. Boken får gärna ha ett kvinnotema, men det är inget krav."

Mycket amerikanskt just nu... Förfasar mig över de ohyggligheter jag läser om i Jon Krakauers bok Mord i Guds namn (om mormoner i Amerika). Och f.ö precis pausat Michael Moore in Trumpland för att delta i bästa-utmaningen. Passar ju bra då att det skall handla om amerikanska kvinnliga författares böcker.

Med en ny egendomlig president i Amerika som förnekar klimatförändringarna, skulle jag så gärna vilja välja Naomi Kleins viktiga bok Det här förändrar allt, men hon är ju kanadensiska och dessutom är det ingen roman, så det går ju förstås inte. Kom för övrigt bara på Elizabeth George och Gail Carriger som blivit lästa, men "bästa roman" funkar inte riktigt där (även om böckerna är bra). Okej, det får bli den här engagerande sträckläsningsboken:

Mississippi (Mudbound) av Hillary Jordan

Laura med make Henry McAllan flyttar 1946 till en bomullsfarm i Mississippideltat. Laura delar inte sin makes längtan till landet och för henne blir den nya miljön skrämmande. Det blir ett slitsamt liv för Laura och dessutom skall hon stå ut med sin rasistiske svärfars ständiga hat. Familjen blir efter ett hårt regnoväder strandsatta i ett hav av gyttja då vattennivån stiger och bron till staden försvinner i vattenmassorna.

Boken belönades 2006 med Bellwether Prize for Fiction som delas ut vartannat år till en debutroman som handlar om social orättvisa.

9 kommentarer:

  1. Den har jag läst, den var rätt bra tyckte jag.

    SvaraRadera
  2. Mississippi har jag läst och jag tyckte bra om den.

    SvaraRadera
  3. Verkar vara en intressant roman.

    SvaraRadera
  4. Mississippi läste jag i början av året och den kommer säkert att vara bland mina top 10 detta året.

    SvaraRadera
  5. Varje gång jag ser Mississippi nämnas så tänker jag att Ja, just det ja, den här skulle jag ju läsa! Men verkar glömma bort det lika fort...

    SvaraRadera
  6. Mississippi lät helt klart intressant :)

    SvaraRadera
  7. Mississippi är en fantastisk bok! Jag blev djupt tagen av den.

    SvaraRadera
  8. Åh denna är så fantastiskt bra, älskar verkligen denna. Hoppas på att det kommer något nytt av författaren snart.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)