fredag 25 november 2016

Bästautmaningen - Förintelsen

Lyrans Noblessers bästa-utmaning denna vecka:


"Berätta om den bästa bok ni läst eller den bästa film/TV-serie ni sett, som skildrar Förintelsen."

Finns många att välja på som man blivit djupt illa berörd av. Valde ut två skildringar (böcker) från olika perspektiv: Vid avgrunden av Gitta Sereny, om Franz Stangl, dömd som medskyldig till mord på minst 900.000 människor; och Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg. Den bästa av dessa fick bli:

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg.
2012 års Augustprisvinnare.

Med hjälp av skärvor av det förflutna, i form av t.ex brev, dokument, genom att besöka platser, tala med överlevande och egna minnen, följer författaren sin far i spåren: Vägen till Auschwitz, vägen från Auschwitz och tiden som följer därpå, om att sen försöka börja livet på nytt, i ett nytt land, med ett nytt språk och en ny kultur, på en ny plats; Södertälje.

En av alla dessa historier som är så fruktansvärt sorgliga och hjälper oss förstå en del av detta ofattbara.

Rekommenderar den varmt.


11 kommentarer:

  1. Verkar vara en bra bok, kanske borde läsa den.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst den, men har förstått att den ska vara mycket bra.

    SvaraRadera
  3. Ja, den boken tyckte jag också var mycket bra.

    SvaraRadera
  4. Rosenbergs bok är en av de allra bästa, tycker jag. Önskar er alla den läsupplevelsen.

    SvaraRadera
  5. En bra bok, men jag håller nog alla Serenys böcker snäppet högre.

    SvaraRadera
  6. Det här finns på min att-läsa-lista.

    SvaraRadera
  7. Den finns i min hylla, fortfarande oläst.

    SvaraRadera
  8. Denna har jag faktiskt haft hemma som lånebok men då blev det inte av att jag läste den. Men ska ta tag i det så fort jag kan och orkar.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)