fredag 18 november 2016

Bästautmaningen - Svensk klassiker

Lyrans Noblessers bästa-utmaning denna vecka:


Berätta alltså om "den bästa klassiska romanen" skriven av en nu död, svensk man. Boken får gärna ha ett manstema, men det är inget krav

Åh, så enkelt! 😊 Mitt bidrag, utan att tveka och utan konkurrens:


Röde Orm av Frans G. Bengtsson (citerad text nedan hämtad från Bokus):

"Med en stor portion humor och en berättarglädje som knappast har något motstycke i den svenska litteraturen är Röde Orm en av våra få verkligt levande klassiker som har fängslat generationer av läsare.

Orms äventyr börjar när han som yngling av en slump hamnar på ett vikingaskepp. Hans fortsatta öden berättas i dråpliga episoder om hans tid som galärslav och livvakt hos kalifens visir Almansur i Hispanien, om julgillet hos danernas kung Harald Blåtand, om engelske kung Ethelreds silver och utfärden österut efter bulgarguldet. Hans resor kantas av möten med judiska silversmeder, irländska munkar, isländska skalder, vilda patzinaker och med sig har han ständige följeslagaren Toke.

Röde Orm har kallats en sällsynt lyckad förening av fornnordisk och österländsk saga och utspelar sig kring år 1000, när vikingarna härjade längs Europas kuster och i de ryska flodsystemen, men också tog intryck av de folk och kulturer de mötte.

Boken utkom ursprungligen i två delar, Sjöfarare i västerled (1941) och Hemma och i österled (1945). Boken blev en försäljningssuccé i Sverige från första stund och första delen gavs redan under Andra världskriget ut i våra grannländer såväl som i Tyskland och USA, och har totalt översatts till ett tjugotal språk."


Alltför länge sedan Röde Orm lästes. Ännu en sådan där fantastisk klassiker man helt enkelt bara måste läsa om. Brukar normalt inte använda kraftuttryck som "älskade denna", men ärligt talat så var det ju ändå just det jag gjorde... älskade denna! 😍

En smakbit ur Röde Orm, som passar så förträfflig bra nu när det snart börjar lackar mot jul igen, kan man väl få trycka in? Intas såklart vid julgillet hos Harald Blåtand:

"Fyrtioåtta ollonsvin, väl gödda, var vad kung Harald brukade låta slakta till jul; och han brukade säga, att om detta också inte räckte till för hela julen, bleve det dock alltid en god smakbit åt envar, och därefter finge man nöjas med får och oxar. Köksfolket kom två och två, i en lång rad, med stora rykande kittlar mellan sig; andra buro tråg med blodkorv. Köksdrängar med långa gaffelspett följde med; och sedan kittlarna ställts ned bredvid borden, stucko de spetten i spadet och fiskade upp stora bitar, som lades för gästerna i tur och ordning, så att ingen mannamån kunde ske; och åt envar lades en god aln blodkorv, eller mera om någon så ville. Brödkakor och stekta rovor lågo i lerfat på borden; och vid bordsändarna stodo kar med öl, så att horn och kannor alltid kunde hållas fyllda. 
När fläsket kom in till Orm och Toke, sutto de orörliga, vända mot kitteln, och följde noga hur drängen fiskade med spettet. De suckade av glädje när han fick upp fina stycken bogfläsk åt dem; och de påminde varandra hur länge det var sedan de sist suttit vid ett sådant mål, och undrade över att de i så många år kunnat uthärda i ett fläsklöst land. Men när blodkorven kom, fingo de tårar i ögonen båda, och det tycktes dem att de aldrig fått ett ordentligt mål mat alltsedan de seglat ut med Krok.
- Den lukten är bäst av allt, sade Orm stilla
- Det är timjan i, sade Toke med bruten röst."

💜Trevlig helg!💜


13 kommentarer:

  1. Jag har väldigt många svenska klassiker kvar att läsa och Röde orm är en av dem. Har den i bokhyllan i alla fall så någon gång ska den väl läsas. Roligt att du tycker om den!

    SvaraRadera
  2. Spännande val. Jag behöver nog läsa den igen.

    SvaraRadera
  3. Ja! Det här är om inte annat en av de roligaste romanerna som vi har på svenska - och den enda svenska roman min (amerikanske) man faktiskt läst, men översatt till engelska då, såklart. Kan meddela att den inte förlorar något av sin tjusning som översatt bok. Älskar ditt val och å, vad jag vill läsa om nu.

    SvaraRadera
  4. Valde en annan, men den här blev "honorable mention" :) Föll redan på första sidan när han skrev om de som döpte sig för att få sina vita särkar innan prästerna så småningom hängdes upp. Det är möjligt att mitt sinne för humor är lite morbitt...

    SvaraRadera
  5. Röde Orm är jättebra. Jag hade den som sänglektyr när jag var på Kuba för fem år sedan :)

    SvaraRadera
  6. Ja, den här borde jag säkert läsa.

    SvaraRadera
  7. Ja jösses, Röde orm är ju jättebra. Den var det säkert mellan tio och femton år sedan jag läste.

    SvaraRadera
  8. Jag måste börja harva igenom lite svenska klassiker märker jag. Tack för tips!

    SvaraRadera
  9. Jag har inte läst den, men jag förstår att jag borde... tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  10. Ännu en oläst svensk klassiker som jag känner att jag borde läsa! Läst några stycken ifrån Röde orm men ännu inte hela. Kanske får bli ett litet mini projekt nästa år, att läsa svenska klassiker!

    SvaraRadera
  11. Denna har stått på min att-läsa-lista ett tag. Måste få fatt i den :)

    SvaraRadera
  12. Den har jag länge tänkt läsa om. Kanske fick du fart på mig nu???

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)