söndag 6 november 2016

En smakebit på søndag: Floden mellan bergen

Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Här idag hämtas smakbiten från sidan 35-36 från Floden mellan bergen av Ngũgĩ wa Thiong'o:

   "Hör på nu, min son. Lyssna noga, detta är den gamla profetian... Jag kunde inte göra mer. När de vita kom och satte sig fast i Siriana, varnade jag hela folket, men de skrattade åt mig. Kanske jag förhastade mig. Jag var kanske inte den rätte. Mugo sade ofta att man inte kunde hugga ner fjärilarna med en panga. Man kunde inte träffa dem med spjutet förrän man lärt känna deras seder och hur de rörde sig. Först då kunde man lägga fällor och bjuda motstånd med strid. Innan han dog viskade han profetian till sin son, den urgamla profetian: "Frälsningen skall komma från bergen. Från det blod som flyter i mig, från samma träd, säger jag, skall en son stå upp. Och det skall bli hans uppgift att leda och rädda folket." Mer sade han inte. Inte många känner till profetian. Kabonyi, som har förrått stammen, kanske känner till den. Jag är gammal, min tid är slut. Kom ihåg att du är den siste av denna släkt."
   "Stig upp. Tänk på profetian. Gå till missionsstationen. Lär dig de vitas hela visdom och alla deras hemligheter. Men ta inte efter deras fel. Var trogen ditt folk och de gamla riterna."
   "Far -", ropade Waiyaki när han hämtat sig från chocken. Han kände sig svag och liten. Han visste inte vad han ville säga.

Snart utläst nu. Ngũgĩ wa Thiong'o skriver så fint och bra trots svåra ämnen och handling som utspelar sig under en så omvälvande tid i Kenya, den brittiska kolonialtiden. Läsningen bara flyter på och man hoppas många kommer att upptäcka denna kenyanska författare. Svenska akademien har uppenbarligen inte gjort det, dom diggar bara Dylan just nu, kanske.

Blev så barnsligt glad denna tidiga morgon att bli grattad av Google... så oerhört fånigt, men ändå, visst är det sött!:

Grattis på födelsedagen, Åsa!

15 kommentarer:

  1. Jag känner igen namnet i alla fall och den här boken har synts ganska mycket ett tag nu. Det är ju inte speciellt ofta jag läser något från Afrika, så kanske...

    SvaraRadera
  2. Detta var en ny bok för mig! Gillar titeln och den låter intressant. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Grattis! :) Tack för smakbiten också.

    SvaraRadera
  4. Dette var en spesiell smakebit! Kenyansk ukjent forfatter for meg.

    SvaraRadera
  5. Grattis på födelsedagen! Och tack för smakebiten, det låter riktigt intressant.

    SvaraRadera
  6. Grattis! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Ett stort grattis till dig. Tack för smakebiten ingen bok jag känner till

    SvaraRadera
  8. Grattis och tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Det här låter så bra. Måste läsas.

    SvaraRadera
  10. Tack för intressant smakbit. Och Grattis! :)

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten :) och Grattis!

    SvaraRadera
  12. TAck för smakbiten. Har en oläst bok i hyllan av den här författaren, så någon gång ska det bli av att jag läser den...

    SvaraRadera
  13. Grattis! Och vilket fint omslag :)

    SvaraRadera
  14. Visst ger han mer förståelse för skillnader http://hannelesbibliotek.blogspot.se

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)