torsdag 3 november 2016

Hett i hyllan #9

Dags för Bokföring enligt Monikas Hett i hyllan igen! På torsdagarna blickar vi mot bokhyllornas olästa böcker.

Ännu en av dessa loppis-böcker som fick följa med hem blir min nia av det hyllheta denna vecka:


Twin Peaks: Laura Palmers hemliga dagbok av Jennifer Lynch:

"Varför blev hon mördad och vem var hon - Laura Palmer, flickan som ingen egentligen kände? Sötast i skolan, omtyckt av alla, duktig och intelligent. När hennes kropp sköljs upp på stranden en tidig morgon skakas hela Twin Peaks. Mordet lamslår och förhäxar alla - och alla bär de på någon mörk hemlighet som nu tvingas upp till ytan...
   Laura hade också sina hemligheter - som hon bara anförtrodde sin dagbok. Här lär vi känna henne som en helt annan flicka - komplicerad, djärv och utmanande. En flicka som lever ett farligt liv ..."

Författaren Jennifer Lynch är dotter till David Lynch.

För den som inte känner till Twin Peaks: En amerikansk TV-serie skapad av David Lynch och Mark Frost. Mixen av genrer gjorde en del av oss förtjusta; deckare, psykologisk thriller, skräck, parodi/komedi och lite science fiction. Första avsnittet visades i SVT den 18 november 1990 och för ett par år sedan meddelades att serien kommer att återuppstå som TV-serie 2017 (ja, på andra sidan Atlanten, alltså). Handling: Den tvålfagre FBI-agenten Dale Cooper (som har vett att uppskatta en kopp gott kaffe) anlitas för att lösa ett mordfall. Det är den 17-åriga studenten Laura Palmer som hittats mördad. Det blir alltmer uppenbart för agenten att det lilla samhället Twin Peaks döljer både mörka och mystiska hemligheter.

4 kommentarer:

  1. Den boken finns i min bokhylla också! Var ju bara tvungen att köpa den när jag hittade den på loppis.Twin Peaks går ju faktiskt också i repris på TV just nu (har för mig att det är på kanal 9)

    SvaraRadera
  2. Har inte läst boken och inte heller sett tv-serien.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar tv-serien men har inte boken :)

    SvaraRadera
  4. Tyckte Twin Peaks var jättebra första säsongen, då satt jag bänkad varenda avsnitt. Sedan vet jag inte vad som hände, det blev bara konstigt så jag slutade titta.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)