måndag 21 november 2016

Tematrio - Farkoster


För veckans tematrio, presenterad av Lyrans Noblesser, gäller följande:

"Berätta om tre texter som innehåller olika farkoster människan kan transportera sig med."

Enkelt och mycket att välja på den här gången. Toppen! (Titlar länkar till bokomdömen)


Blade Runner (originaltitel: Do Androids Dream of Electric Sheep?) av Philip K Dick
Dystopisk science fiction-roman från -68 där huvudkaraktären Rick Deckard till och från, med hustaket som landningsplats, använder sig av någon slags svävare, om jag inte minns fel. Deckard har i uppdrag att som inhyrd prisjägare hos San Francisco-polisen spåra upp, avslöja och "dra in" (avrätta) androider (humanoida robotar) som rymt.

Kleptomania (del ett i bokserien Arvet efter Kaiser) av Kristina Hård
Linus Kaiser har haft framgång med sitt luftskeppsimperium. Men framgången visar sig bygga på girighet i det förgångna. Man drar inte trolltyg vid näsan utan repressalier vill jag lova. Romanen börjar med en tågurspårning, så förutom luftskepp kan man ju förstås lägga till tåg också här. Författaren vann Göteborgs stads litteraturpris för boken i år och innevarande månad blev boken återutgiven med nytt bokomslag.

M/S Gertis Silvro (novell ur novellsamling Främling. Inkräktare) av Hans Olsson
Ett snabbt skeppsfartyg med ytterst ovanlig drivkraft. En vetgirig liten pojke ombord smiter in i "maskinrummet", får en rejäl överraskning och blir sen historiens barmhärtige hjälte. Min absoluta favorit i novellsamlingen Främling. Inkräktare är denna minst skräckbetonade. Konstigt nog. 😏


12 kommentarer:

  1. det här var ju spännande! sci-fi är annars inte min starkaste gren

    SvaraRadera
  2. Jag känner inte alls till de här böckerna. Låter spännande!

    SvaraRadera
  3. Man kan ju inte ha androider springande lösa hur som helst!

    SvaraRadera
  4. Blade runner är det nog faktiskt lite konstigt att jag aldrig har läst. Boken brukar ju vara bättre än filmen och i det här fallet är filmen jättebra :)

    SvaraRadera
  5. Känner inte till de här böckerna. Sci-fi är inte riktigt min kopp te.

    SvaraRadera
  6. Läser väldigt lite Sci-fi så jag har absolut inte läst dessa. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  7. Kristina Hårds böcker är jag nyfiken på. Blade Runner såg jag som film för en miljon år sen, mycket bra. Bör läsa boken också.

    SvaraRadera
  8. Blade runner har jag tänkt ska bli läst någon gång.

    SvaraRadera
  9. Vilken spännande trio :) Inte läst någon av dem, men har tänkt att jag ska läsa Blade Runner någon gång.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)