måndag 14 november 2016

Tematrio - Titelkänslor

För veckans tematrio, presenterad av Lyrans Noblesser, gäller följande:
"Berätta om tre romaner som har ett känsloord med i titeln!"


Något glatt & lyckligt (kan man ju alltid försöka ge sken av):


Johanssons liv, arbetsglädje och återuppståndelse av Henrik Johansson

"En mjölbagge vaknar upp och är förvandlad till bagare. En kock grävs upp ur sin grav för att arbeta av sina skulder. En förtvivlad djurrättsaktivist tappar tron på sitt eget engagemang. Människor kämpar på jobbet, ger upp, sugs ut, svettas, vinner och skrattar.
Döden möter vi genom Lilja som hoppade från bron eller dog i kriget. Vi ser den i barnen som difterin tog och i det lilla som finns kvar inom den arbetslöse.
Skrattet hittar vi i bagarnas dans och i naiva besök på Arbetsförmedlingen."

Till största del en annorlunda, rolig och fyndig liten novell- och diktsamling.




Lyckans hjul av Kajsa Ingemarsson

Miriam, Nina och Ellinor är tre väninnor och grannar som umgås. Sen flyttar en mystisk kvinna in i kvarteret och balansen rubbas.

Det här var då rakt inte min typ av bok. Minns egentligen föga vad den handlade om, i vart fall tycks det för mig ha varit ganska ointressant. Den enda bok jag läst av Kajsa Ingemarsson.



Till sist... förlåt, förlåt, måste fuska, inte roman... men väldigt bra! 😁:

Lyckliga i alla sina dagar - Om pengars och människors värde - av Nina Björk

”De senaste åren har jag känt det som om samhället, kulturen och ekonomin vill lära mig att ställa en och samma grundläggande fråga inför varje situation i livet: What's in it for me? Vad tjänar jag på det här? Man kan kalla det egoism. Eller ekonomism, tendensen att alltid räkna. Samtidigt ser jag andra förhållningssätt. Samtidigt lever jag med altruism, kärlek, solidaritet. Allt finns där. Samtidigt. Och jag vill gärna bringa lite reda i det. Försöka förstå vilka slags människor vi uppmanas att vara och vilka vi är och blir.” 

9 kommentarer:

  1. Det var ju en bra trio! Den sista blir jag nu nyfiken på.

    SvaraRadera
  2. Henrik Johanssons bok är inte alls dum.

    SvaraRadera
  3. Det är väl inte fusk att tipsa om andra böcker än romaner! Kajsa Ingemarsson skriver just sådant: lättglömt, lättuggat och feelgood... Inte min typ av böcker heller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste ha slirat på tankeverksamheten igår kväll... den första boken var ju heller ingen roman. :)

      Radera
  4. Henrik Johanssons novellsamling var riktigt trevlig.

    SvaraRadera
  5. Bra och kreativ utvidgning :) Johanssons bok blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  6. Bra trio :) Den enda jag har läst av dem är Henrik Johanssons novellsamling.

    SvaraRadera
  7. Har inte läst någon av böckerna i din trio, men blir nyfiken på Johanssons bok.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)