tisdag 8 november 2016

Trio med böcker baserade på verkligheten


Veckans tematrio presenteras som vanligt av Lyrans Noblesser:

"Berätta om tre bra böcker som på något sätt är baserade på verkligheten!"

Tre böcker jag tyckte var väldigt välskrivna och bra/intressanta:


Hon älskade
av Helena Henschen
Om Signe Thiel, dotter till bankir och konstmecenat Ernest Thiel.
Hon älskade är Helena Henschens roman om sin farmor.


Ohörda rop
av Gitta Sereny
Om Mary Bell - ett barn som dödar ett annat barn, hur svårt är det inte att förstå? Journalisten Gitta Sereny skrev boken "Fallet Mary Bell" strax efter att Mary 1968 blivit dömd för att ha dödat två små pojkar i norra England. Det här är Serenys bok om vad som föregick händelsen och fram till hur livet sen blev för Mary Bell efter frigivningen.


Han som älskade livet
av Irving Stone
Om den nederländske konstnären Vincent van Gogh som 37 år gammal dog sinnessjuk och utfattig i Frankrike 1890. Biografi i romanform, ett fascinerande levnadsöde. (Det spekuleras i om han led av Ménière's sjukdom, och då är ju verkligen inte livet alltid en "dans på rosor" kan jag lova, hur mycket man än älskar det)


Fler tips på verklighetsbaserade böcker hittas här.

7 kommentarer:

  1. Ohörda rop måste jag läsa! Tack för fin trio. :)

    SvaraRadera
  2. Gillade Han som älskade livet jättemycket!

    SvaraRadera
  3. Hon älskade och Ohörda rop står olästa i min bokhylla faktiskt =) Tror jag ska flytta upp Hon älskade i högen med böcker som ska läsas faktiskt.

    SvaraRadera
  4. Tre okända titlar för mig. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  5. Jag hejar också på Henschen! Bra tips

    SvaraRadera
  6. Ohörda rop är mycket bra. Ska läsa Hon älskade, tyckte väldigt mycket om I skuggan av ett brott. Stones bok verkar intressant.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)