lördag 3 december 2016

Bästa vinterboken

Lyrans Noblessers bästa-utmaning denna vecka:

"Berätta om den bästa vinterboken!"

Den första jag kom att tänka på får det då lov att bli. Tycks ju så innerligt gärna vilja skrämma upp mig själv och andra, ja med böcker och boktips då alltså, inte så mycket film längre. Väljer därför:


Nattfåk av Johan Theorin

Fick pris för Bästa svenska kriminalroman 2008 av Svenska Deckarakademin. Romanen kan man väl säga går under någon sorts genre-mix: deckare, spökhistoria och släkt-/familjedrama. En minnesvärd läsupplevelse utöver det vanliga. Vintrigt, grådimmigt, iskallt, ruskigt, mörkt...

Familjen Westin; Katrine och Joakim med deras två små barn, har fått nog av storstadslivet i Stockholm och flyttar till en stor ödegård ensligt belägen på norra Öland, ett renoveringsobjekt. Men den tänkta idyllen slås snart i spillror, hemska sägner berättas om platsen Åludden de flyttat till. Den kusligaste sägnen handlar om att gården var jul får besök av de döda. Skrock och vidskepelse? Strax sker dock saker som bekräftar motsatsen. Fåken kallas den hårda storm som drar in över land med is, snö och dimma. Och drar in gör stormen såklart lagom till juletid, då gengångare även återvänder till gården vid de dödas julotta.


10 kommentarer:

  1. Låter nästan som en bok som jag INTE borde läsa.

    SvaraRadera
  2. Den där gillade jag också! Ibland tycker jag att Theorin slår över för mycket åt det vidskepliga, men på det hela taget var det en bra balans. Jag har läst alla böckerna i serien nu och gillade dem särskilt för glimtarna av lokalhistoria varvat med nutid.

    SvaraRadera
  3. Den här och alla andra Theorins böcker är superbra.

    SvaraRadera
  4. Har inte vågat mig på Theorin, men blir ju rätt sugen.

    SvaraRadera
  5. En kuslig bok passar bra på vintern. :) Tack för tipset!

    SvaraRadera
  6. Låter som en mysig skräckis :)

    SvaraRadera
  7. Låter spännande. Tack för tips!

    SvaraRadera
  8. Har fortfarande inte blivit av att jag läst något av honom, men så småningom kanske :)

    SvaraRadera
  9. Jag har bara läst en av honom. Tycker han är i våldsammaste laget. Fast jag landade också i krimgenren.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)