fredag 9 december 2016

Helgläsning och bokvarning


Ser väldigt mycket fram emot att läsa Trädens hemliga liv av Peter Wohlleben (vad sägs om kapitelrubriker som t.ex.; Vänskapsband, Lugnt och fint, Ju mer man är tillsammans, Träd står för sin ålder, Den biologiska mångfaldens moderskepp, Tidskänsla, Varde ljus... fina, inte sant?) och att återläsa nyutgåvan Kleptomania av Kristina Hård (lucka 7-gåva från Mörkersdottir förlag - tack!).

Att ge upp böcker som är för hemska, med onda och emotionellt störda karaktärer... ibland, vid vissa tillfällen, går det bara inte att läsa vidare. Och visst är det tillåtet att avbryta läsningen av böcker, om de helt enkelt av den anledningen inte går att fortsätta. Har nu ett strålande exempel på bok som jag djupt och innerligt vill uppmana alla; läs INTE den här boken!:


Just idag håller jag till 100% med om dagens nyhetskrönika i DN. Inte för att man vill dra för stora växlar på att Donald Trump minst två gånger (första ca 125 sidorna - läste inte mer än så) nämns i beundrande ordalag bland de vidriga psykopaterna i American psycho (utkom år 1991), men otäckt är det.

Visst behöver vi de dystopiska berättelserna för att bli uppmärksammade på felaktiga vägval vi kan komma att göra, och visst skall vi försöka bli medvetna om de människomonster som finns i vår värld för att kunna upptäcka och undvika dem i tid. Men ibland vill man också ha en välbehövlig paus från både det ena och andra.

Efter Resan till mörkret av Andrej Djakov, De förklädda flickorna i Kabul av Jenny Nordberg och, tyvärr, påbörjade Flickorna av Emma Cline, (inte ens säker på att dessa tre "åtaganden" går att slutföra) blir det absolut ett uppehåll för dystopier och människomonster - både framtida och nu i varande. Vill egentligen för tillfället bara läsa om snälla och goda människor med ett varmt hjärta på rätta stället, samt hopp om framtiden, åtminstone en månad framåt. 💗

Trevlig helg!

1 kommentar:

  1. Jag förstår dig precis! Efter att ha klämt i mig Augustprisets fackböcker och några därutöver - nu senast "Två systrar" om flickor som söker sig till kriget i Syrien för att föda barn åt soldaterna - kände jag att jag behövde en paus. I synnerhet som jag måste läsa den där trädboken som du ser fram emot (det gör inte jag...). Slet åt mig en Agatha Christie ur bokhyllan och kände att det var HELT rätt!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)