onsdag 14 december 2016

My Year in Books 2016

Har tittat över både bottennapp och fiskelycka i det gångna årets flod av lästa böcker. Ett sätt att hålla liv i bokbloggen så här i december månad, då livets väv känns tunn och energin går på lågvarv, kan förstås vara att försöka skriva ner en lista på just den där bokliga fiskelyckan. Inte lika angelägen om att nämna bottennappen...

Goodreads gav idag den rätta puffen för denna återblick, så tror bestämt att den "listan" i år får inspirera till följande:

Totalt (för närvarande) lästa: 100 st. böcker (kommer inte att uppnå årets "Reading Challenge", satt till 110 st. böcker). 

Kortaste boken: 17 sidor; Snäckorna av Karin Boye. Mitt betyg: 5/5. Kortast och även den bästa novell jag läst i år. 

Längsta boken: 640 sidor; Osynlig makt av J.F Hansson. Mitt betyg 5/5. Längsta och även den bästa spänningsromanen jag läst i år. 

Mest populär (hos Goodreads): Nitton åttiofyra: 1984 av George Orwell. Mitt betyg: 2/5. Glad att äntligen ha läst denna omtalade klassiker, men så bra var den väl inte, överskattad i mitt tycke. 

Minst populär (hos Goodreads): Barrfiolernas rike Joni Huttunen. Mitt betyg: 3/5. Kom igen alla fans av spökhistorier! Ge den här i år nyutkomna boken en chans, den är värd det! 

I år lästa och (av mig) högst betygsatta; 5/5 stjärnor:
Coraline av Neil Gaiman. Bästa barn- och ungdomsbok
Persepolis (del 2/4) av Marjane Satrapi. (Graphic novel)
Ett sötare blod av Ann Fernholm. Bästa non-fiction
Det sötaste vi har av Ann Fernholm
LCHF for the next generation av Lars-Erik Litsfeldt
LCHF 2.0 av Anna Hallén & Åse Falkman Fredrikson
Osynlig Makt av John Fredrik Hansson. Bästa spänningsroman
Horatio Sparkins av Charles Dickens. (Novellix)
Snäckorna av Karin Boye. (Novellix) Bästa singelnovell
Walden av Henry David Thoreau. Bästa klassiker
Floden mellan bergen av Ngũgĩ wa Thiong'o
Mord i Guds namn av Jon Krakauer
Trädens hemliga liv av Peter Wohlleben

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)