måndag 5 december 2016

Tematrio - Fåglar och flygfän

För veckans tematrio, presenterad av Lyrans Noblesser, gäller följande:

"Berätta om tre böcker vars titel innehåller referenser till en fågel eller en flygande insekt!"

Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe
Fantasyroman från 1978 (läste den själv nog ungefär då) för läsålder 9-12 år. Berättelsen startar med att en tordyvel flyger in i ögat på en truckförare.

En röd liten fågel i juletid av Fannie Flagg
Feelgood med julkänsla. En liten flicka och en röd fågel i centrum. Så fin! Blev löjligt förtjust i denna. (Titel länkar till bokomdöme).

Drakens ögon av Stephen King
Fantasyroman med den klassiska kampen mellan ont och gott. Kungens son Peter blir misstänkt för att ha förgiftat sin far, kronprinsen fängslas. Kungens rådgivare, trollkarlen Flagg, tycks ligga bakom den falska anklagelsen som låter den yngre brodern Thomas ärva tronen framför sin äldre bror.


11 kommentarer:

  1. En röd liten fågel i juletid borde man kanske söka efter på antikvariat.

    PS. Räknar du draken som fågel eller flygande insekt? ;)

    SvaraRadera
  2. Gripes bok har jag på vänt i bokhyllan, de andra två är helt okända för mig.

    SvaraRadera
  3. Tordyveln har jag läst, men var lite för ung för att uppskatta den. Och nu är jag väl i äldsta laget...

    SvaraRadera
  4. Fannie Flaggs lilla bok är så söt. synd att en inte kan köpa den längre

    SvaraRadera
  5. Tre väldigt bra titlar! Läst dom alla och gillat dom alla, om än på olika vis. =)

    SvaraRadera
  6. Jag lurade på att ta med en drake men så gjorde jag inte det. Vilket tur att du ryckte in och tog hand om det istället!

    SvaraRadera
  7. Tordyveln älskade jag som barn så funderar på att läsa om den.

    SvaraRadera
  8. Har inte läst någon i din trio.

    SvaraRadera
  9. Maria Gripes bok har jag stående oläst i bokhyllan.

    SvaraRadera
  10. Drakens ögon är den enda jag har läst, men minns att jag tyckte om den :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)