lördag 14 januari 2017

Bästa brittiska TV-serien

Lyrans Noblesser har kommit igång med bästa-utmaningen igen så här efter att Knut igår lät oss "dansa ut julen". Den här gången skall vi fundera fram och välja den bästa vad gäller brittiska TV-serier:

"Berätta om den allra bästa brittiska TV-serien!"

Fem kom för mig, och det blir bland dessa jag skall försöka välja ut den bästa som gillas allra särskilt mycke i mitt eget tycke:

Pang i bygget
Only When I Laugh (Ett gott skratt, tror jag den svenska titeln var)
Jeeves och Wooster
Kommissarie Lynley
Damernas detektivbyrå

Men oj så synd att Karl för sin kilt (löjlig svensk titel f.ö., originaltitel; Monarch of the Glen) är skotsk och inte brittisk. Naturvyerna hade med lätthet gjort att det tippade över till förmån för just den mysiga TV-serien.

Med brittiskt antar jag att man inte menar Storbritannien, för visst skiljer man på brittisk och skotsk? Är inte så väl insatt. Men om nu brittiskt utesluter skotskt skulle valet av ovanstående urplockade fem bli:

Kommissarie Lynley (originaltitel The Inspector Lynley Mysteries). TV-serie - kriminaldrama - som är baserad på Elizabeth Georges böcker om kommissarie Thomas Lynley och hans assistent Barbara Havers. Pilotavsnittet gick 2001 och sen rullade det på med nya säsonger varje år fram till och med 2007. Nathaniel Parker som Lynley och Sharon Small som Havers är ju klart annorlunda än böckernas förlagor, men ändå fullkomligt utmärkta för sina roller i TV-seriens version. Tycker jag.😉


10 kommentarer:

  1. Har bara läst någon enstaka bok om Lynley och Havers. Hade tänkt läsa några fler innan jag ser tv-serien :)

    SvaraRadera
  2. Brittiska serier brukar ju vara bra så det är svårt att välja

    SvaraRadera
  3. de är ju så bra allihopa, Damernas detektivbyrå kan man låna på biblioteket!

    SvaraRadera
  4. Åh, Lynley tänkte jag inte på. Den är ju också mysig, även om jag inte sett så mycket på den så gillar jag det jag sett. Damernas detektivbyrå är verkligen mysfaktor på, den gillade jag mycket. De andra har jag inte sett, jo, lite av Pang i bygget.

    SvaraRadera
  5. Flera av dem har jag sett och gillat :)

    Brittiskt inkluderar nog skotskt också, annars är det engelskt, tror jag :)

    SvaraRadera
  6. Jag skulle också säga att brittiskt inkluderar skotskt. Monarch of the glen låter ju spännande, ännu en av de TV-serier jag missat men troligen borde se!

    SvaraRadera
  7. Damernas detektivbyrå var sympatisk men man tröttnar så småningom.

    SvaraRadera
  8. Pang i bygget är ju en klassiker :) Komissarie Lynley har jag bara sett något avsnitt av tyvärr.

    SvaraRadera
  9. Pang i bygget är en riktig humorklassiker.

    SvaraRadera
  10. Kommissarie Lynley är en riktigt bra serie, sett många avsnitt av den.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)