fredag 20 januari 2017

Bästautmaningen - Tegelsten

Lyrans Noblesser presenterar veckans bästa-utmaning så här:

"
Berätta om den bästa tegelsten du läst!"

Nu var det så där helt underbart enkelt! För den absolut bästa är i mitt tycke romanen Bröderna Karamazov av Fjodor Dostojevskij.

Romanen utkom 1880 och blev författarens sista verk. Handlingen kommer att kretsa kring mordet på de tre brödernas girige far Fjodor Karamazov. Sönerna äger - mer eller mindre - vissa gemensamma drag efter fadern och är sinsemellan väldigt olika: Aljosja - den gode och troende ("sagans hjälte"); Ivan - den bildade tvivlaren (rebellen); och Dmitrij - den ohyfsade livsnjutaren. En av bröderna blir den anklagade för brottet.

Boken är spännande, tankeväckande och djup. Den har både fascinerat och intresserat mig så pass mycket att det blivit en omläsning. Därutöver har det dessutom blivit små omläsningar för vissa avsnitt som berört extra mycket, eller där något har funnits som man försökt förstå på olika plan. Lät det där dumt kanske? Kort och gott är det väl ett försök att förklara på mitt simpla vis varför jag uppfattar denna tegelsten så oerhört storartad, ojämförlig med någon annan roman jag någonsin läst.


Fördelen med "tegelstenar" är nog att man inte bryr sig om hur lång tid de tar att läsa, man lever med dem, lever sig in i dem... väldigt rogivande och avstressande (i en tid då allt skall gå så fort och forcerat), såvida det är bra böcker vill säga, och Bröderna Karamazov är den absolut bästa, alla kategorier. Så nu vet ni det! 😄

15 kommentarer:

  1. Jag visste väl att någon av ryssarna skulle dyka upp här ;) Men eftersom jag inte läst någon av dem fick jag leta någon annanstans.

    SvaraRadera
  2. Har fortfarande inte läst något av Dostojevski. Är nog lite synd...

    SvaraRadera
  3. Ja den har jag inte läst men kommer jag över den på bokrea kanske jag slår till.

    SvaraRadera
  4. Å, den har jag inte läst. Blir faktiskt riktigt sugen.

    SvaraRadera
  5. Bra beskrivning du ger i din slutkläm, av upplevelsen att ta sig igenom en tegelsten!

    SvaraRadera
  6. Jag läste den på gymnasiet och minns att jag tyckte att den var väldigt bra

    SvaraRadera
  7. Har läst den någon gång för änge sedan, men det vore nog dags för en omläsning

    SvaraRadera
  8. Jag har något svagt minne av att jag har läst denna, betade av en del av de gamla ryssarna på 80-talet :)

    SvaraRadera
  9. Har tänkt att jag ska läsa något av de stora ryska författarna någon gång :)

    SvaraRadera
  10. Antecknar denna då det i sommar drar ihop sig till rysk tegelstensklassiker i en utmaning jag är med i!

    SvaraRadera
  11. Den här vill jag läsa och säger du att den är bäst så.... ;)

    SvaraRadera
  12. Den har jag inte läst ännu, men däremot Brott och straff, vilken jag tyckte riktigt mycket om.

    SvaraRadera
  13. Brott och Straff har jag läst och tänkte då att läsa vidare, denna låter ju som en passande fortsättning =)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)