fredag 27 januari 2017

Bokbloggsjerka 27 januari – 30 januari

Återigen dags för bokbloggsjerka efter en tids uppehåll. Finns plats för både Mias nya helgfrågan och jerkan, tycker jag (hade ju ändå tänkt skippa smakebiten på söndagarna, så för mig går antalet "utmaningar" på ett ut). Jerkan arrangeras som vanligt av Annikas litteratur- och kulturblogg och så här skriver Annika den här gången:

"Om du skulle tvingas välja mellan en hög med böcker av för dig okända författare, eller en med dina favoriter, vilken hög skulle du välja och varför?"

Den med okända författare! Att upptäcka nya historier, nya talanger och deras olika sätt att skriva, är såklart spännande, det vill jag inte gå miste om. Det spelar ingen roll, det kan röra sig om allt från klassiker av för länge sedan hädangångna författare till romandebuterande unga förmågor. Nytt och okänt är intressant att utforska helt enkelt. Utan nya författare i vår tid skulle det nog bli en aning mer torftigt kan man tänka. Nya författare, nya läsare (och nya bokbloggare)... tidspilen kan bara gå framåt.

Och glöm för all del inte vad denna okända författare menade med detta:


Den omvända Jantelagen

1. Du skall tro att du är något.

2. Du skall tro att du är lika god som alla andra,
och att alla andra är lika goda som du.

3. Du skall tro att du är lika klok som andra
- ibland klokare.

4. Du skall veta, att du är lika bra som andra.
Om du vet att du gör ditt bästa,
kan du uppskatta dem som som är bättre.

5. Ibland vet du mer än andra.

6. Du är inte förmer än andra.
Men du är enastående - som alla andra.

7. Du duger till mycket.

8. Skratta åt dig själv och din värld.
- Det gör dig fri!

9. Du skall tro att många bryr sig om dig.

10. Du skall tro att du kan lära andra en hel del
- Och lära av dem.


Av vilken anledning?
- För att du är någon, en som behövs.


17 kommentarer:

  1. Ah du är mer våghalsig än jag. ^^; jag valde det tryggare alternativet :) Åh älskar den omvända Jantelagen. Så bra! :)

    SvaraRadera
  2. Kan finnas en massa bra böcker i den högen. Och mycket skräp också ;)
    Jag gjorde som MissMagic och tog det säkra före det osäkra.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig helt och hållet! Det är spännande med nytt!

    SvaraRadera
  4. Tog favoriterna.. är lite feg :P

    SvaraRadera
  5. Tog favoriterna hellre än att riskera bottennapp, men visst behöver man läsa nytt ibland - annars upptäcker man ju aldrig nästa favorit :)

    SvaraRadera
  6. Vad modig du är!! :) Man behöver ju visserligen läsa många nya böcker för att hitta nya favoritförfattare!

    SvaraRadera
  7. Jag var lite "å ena sidan, å andra sidan".

    SvaraRadera
  8. Det är spännande att upptäcka nya författare men jag saxar helst med av mig kända ;-)

    SvaraRadera
  9. tja, jag gillar grotta in mej ibland :)

    SvaraRadera
  10. Beror kanske lite på när i livet man får dessa högar. Ibland vill man bara ha det där invanda och en annan period längtar man efter sådant som är nytt.

    SvaraRadera
  11. För mig blev det favoriterna fast jag skulle helst ha en blandning av bägge högarna.

    SvaraRadera
  12. Nya författare vill en ju läsa och så favoriter emellanåt.;)

    SvaraRadera
  13. Jag valde tväremot vad du gjorde.

    SvaraRadera
  14. Det nya och okända lockar verkligen, samtidigt så gillar jag trygghet och hemvant. Jag kunde inte välja så jag skapade ett eget alternativ. Älskar verkligen den omvända jantelagen!

    SvaraRadera
  15. Så kände jag och tänkte att det kan spännande att prova nytt :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)