söndag 8 januari 2017

En smakebit på søndag: Trilogin om härskarringen


Genom den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar hämtade från böcker vi läser eller läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

Idag hämtas här smakbit från Trilogin om härskarringen av J.R.R. Tolkien. Första gången jag läste trilogin var utgåvan från 1982. Hade varit roligt att ha kvar den där första från -82, som naturligtvis lästes innan filmerna (JO! boken är bättre!), men senare tryck från 2002, som jag nu läser, har väldigt fina illustrationer. Har länge tänkt läsa om trilogin, nu blev det äntligen av. Platsen är nedanför Väderklintens västra flank (Aragorn - Vidstige - har från Bri kommit att slå följe med de fyra hoberna Frodo, Sam, Pippin och Merry):

    "- Tyst, viskade Vidstige. - Vad är det där, flämtade Pippin i samma ögonblick.
    Över randen av den lilla sänkan, på den sida som vette bort från åsen, kände de snarare än de såg en skugga stiga fram, en skugga eller kanske mer än en. De ansträngde sina ögon till det yttersta, och skuggorna tycktes växa. Snart fanns intet tvivel mer. Tre eller fyra höga, svarta skepnader stod däruppe på sluttningen och såg ner på dem. Så svarta var de, att de såg ut som svarta hål mot den djupa skuggan i bakgrunden. Frodo tyckte sig höra en svag väsning, likt en giftorms andedrag före hugget, och en frossbrytning skar som en vass klinga genom hans kropp. Så närmade sig skepnaderna långsamt.
    Pippin och Merry kastade sig i blind skräck till marken. Sam drog sig närmare Frodo, som emellertid knappast var mindre skräckslagen än sina vänner. Han skakade som i bistraste vinterkyla."

Ja så var då de första dryga 200 sidorna avverkade, 1000 äventyrliga sidor kvar att läsa.😍


Fler smakbitar denna söndag
kan man hitta här.

15 kommentarer:

  1. Jag har läst trilogin och jag är glad att jag tog mig igenom den, men läsa om den tänker jag inte :)

    SvaraRadera
  2. Jag har bara läst Hobbiten för något år sedan. Äger alla böckerna på engelska, men har inte kommit mig för att börja med trilogin än :)

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Läste den på 80-talet... Jisses så länge sedan!

    SvaraRadera
  4. Den har jag tyvärr inte läst. Omfånget skrämmer mig lite.
    ( När jag först såg din bild på boken trodde jag att det stod Sveriges Rikes Lag på ryggen :) )

    SvaraRadera
  5. Började på den en gång, men märkte ganska tidigt att den inte var nånting för mig just då. Så den las undan i väntan på att jag vid något tillfälle skulle prova igen, och där väntar den fortfarande i bokhyllan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Flott smakebit! Det er virkelig en murstein du har tatt fatt på :)

    SvaraRadera
  7. har trots upprepade försök inte lyckats ta mig igenom de här tre böckerna. men jag har med stort nöje sett filmerna. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Väl värt en omläsning :) Funderar på hur mycket kortare böckerna blivit utan alla VÄLDIGT ingående beskrivningar (som visserligen gjorde att filmerna blev överensstämmande med de flestas bilder av hur de upplevt den lästa världen!
    Ha en skön läsning!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Jag har försökt läsa Tolkien ett antal gånger men det har inte funkat, verkar inte vara min grej. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Jag inser ju att böckerna ger mycket mer information om hur allt hänger ihop, men hittills har jag nöjt mig med att se filmerna, som var fantastiska. Jag blir sugen på att se dem igen när jag läser ditt citat. Kan böckerna verkligen vara bättre än filmerna? Filmerna är ju så enormt vackra och välgjorda. Och att Viggo Mortensen och Orlando Bloom är med gör absolut ingenting. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Trilogin är så otroligt bra.

    SvaraRadera
  12. läste dessa för trettio år sedan, gillade ❤️

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten! Har inte läst den trilogin.

    SvaraRadera
  14. Läste trilogin innan Jacksons filmatisering och har tänkt att läsa om dem, men det blir liksom aldrig av...

    SvaraRadera
  15. Jag läste första boken och andra halva boken i högstadiet. Där tog det stopp. Hobbiten/Bilbo har jag däremot läst flera gånger. Någon gång kanske jag gör ett nytt försök men jag ser gärna filmerna igen!

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)