fredag 27 januari 2017

Helgfrågan v. 4 26/2-29/2


Mias bokhörna ställer veckans Helgfrågan som handlar om ämnen:

"När man går in på t.ex Bokus så ser man den här indelningen och då kommer frågan: 
Vilket ämne läser du helst? Enligt bild ovan. 
Vilken är den bästa bok du läst inom det ämnet?"

Helst och helst... beror lite på vad man för olika tillfällen känner sig lockad av. Företrädesvis blir det: Skönlitteratur (jag räknar Deckare till Skönlitteratur), Biografier lockar ibland, Djur & natur likaså. Intresset för näringslära och matlagning låter mig ibland klicka vidare till Mat & dryck samt Hälsa. Periodvis har Historia sen varit ett ganska hett ämne också. Så näe, detta var inte lätt, att välja endast ett ämne är svårt. Håller mig nog till Skönlitteratur, och den bästa bok jag läst där hör till både "kategorin" tegelsten och klassiker: Bröderna Karamazov av Fjodor Dostojevskij. En fantastisk roman av en fantastisk författare. Såg att man i nyutgåvan, som kom ut förra året, hade delat upp boken i två band (citerad info nedan hämtad från bokus):

"Händelserna kretsar kring mordet på Fjodor Karamazov, godsägare och far till tre eller egentligen fyra söner. Patriarken, egoisten, den hänsynslöse gamle saknade inte fiender. En av hans söner misstänks för mordet. Dmitrij är oskyldig men känner ändå skuld, eftersom han faktiskt önskat ha ihjäl sin far. 
Bröderna Karamazov [utgiven 1879-80] är mästerverket som fullbordar Fjodor Dostojevskijs författarskap. Färdigställd bara ett år före hans död, sammanfattar romanen de perspektiv han brottas med i alla de stora böckerna. Teman som brott och straff och det godas och det ondas kamp uttrycks här i termer av en frihetens förbannelse som många år senare skulle komma att kallas existentialism. 
Bröderna Karamazov 1 innehåller första och andra delen av Dosojevskijs klassiska roman."

"Fjodor Karamazov är mördad. Godsägaren och fadern till tre eller egentligen fyra söner, var en hänsynslös patriark och saknade inte fiender. En av sönerna misstänks för mordet. Men Dmitrij har väl ändå inte haft ihjäl sin egen far? 
Med teman som brott och straff, det godas och det ondas kamp, och människans natur, sammanfattar Bröderna Karamazov [1880] det mesta hos Fjodor Dostojevskij, färdigställd bara ett år före hans död. 
Romanen är uppdelad i två band, varav detta är del ett. I översättning av Staffan Dahl."

Trevlig helg!
😊


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas här.)


15 kommentarer:

  1. Jag kunde inte hålla mig till en genre, läser så många olika områden och genre ju. Kunde inte heller bara ta en bok! Din bok har jag inte läst, har bara läst Brott och straff av Dostojevski. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Står oläst i bokhyllan sedan länge...

    SvaraRadera
  3. Jag kan definitivt inte hålla mig till en enda ämneskategori, jag läser det jag för tillfället tycker är intressant oavsett kategori.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst något av de stora ryska författarna, men kanske hinner jag med det någon gång :)

    SvaraRadera
  5. Jag måste erkänna att även jag räknar deckare som skönlitteratur :)

    SvaraRadera
  6. Men jag kan erkänna att jag inte är speciellt förtjust i omslagen.

    SvaraRadera
  7. Inget som jag har läst! Trevlig helg :)

    SvaraRadera
  8. Egentligen trist att bara låsa sig för en kategori :)

    SvaraRadera
  9. Jag har mina favoritgenrer, men det hindrar mig inte från att läsa väldigt mycket annat också :) Tror det hade blivit trist att bara läsa samma sort efter varann...

    SvaraRadera
  10. Jag har väl en rysk klassiker att se fram emot i sommar om jag ska klara årets finlandssvenska läsutmaning.

    SvaraRadera
  11. Brott och straff tyckte jag mycket om.

    SvaraRadera
  12. Har läst Brott och straff av författaren och den gillade jag mycket.

    SvaraRadera
  13. Det här är för mig okända böcker!!

    SvaraRadera
  14. Bröderna Karamazov väntar. har läst Brott och straff. svårt att välja en bok

    SvaraRadera
  15. Jag skall läsa Brott och Straff när den kommer som nyutgåva snart. Men omslagen... Så hemska de är, hoppas att innehållet inte motsvarar omslagen :o

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)