måndag 30 januari 2017

Tematrio - Barn- och ungdomsböcker

För veckans tematrio, presenterad av Lyrans Noblesser, gäller följande:

"Berätta om tre riktigt bra böcker för barn i olika åldrar!"

Det var en gång en tysk, en dansk och en britt (eller amerikan är han väl numera, tror jag) som skrev dessa alldeles utmärkt bra böcker för barn mellan 9-12 år:


Momo eller kampen om tiden: en sagoroman
av Michael Ende

Föräldralösa flickan Momo rymmer från barnhemmet och flyttar till en gammal teaterruin utanför staden. Hemlighetsfulla herrar klädda i grått kommer till Momo och hennes nya vänner och stjäl deras tid. Momo tar upp kampen mot de farliga tidstjuvarna för att rädda sina vänner från tidsstölden som skapar jäkt, stress och vantrivsel.

"Ingen människa tycktes inse att det i själva verket var något helt annat man sparade på, när man trodde att man sparade tid. Ingen ville erkänna att hans eller hennes liv hela tiden bara blev fattigare och enformigare och tristare och kallare. Men barnen fick däremot känna av den saken, hur tydligt som helst, för numera var det ju ingen som hade tid med dem heller. Men tid är liv. Och livet bor i hjärtat. Och ju mer människorna sparade in på detta, desto fattigare blev de."


Gummi-Tarzan
av Ole Lund Kirkegaard

Gummi-Tarzan handlar om en pojke som egentligen heter Ivan Olsen. Ivan är liten, tunn, inte särskilt snygg och inte ett dugg stark... killarna i skolan klår honom lätt och ständigt blir han utsatt för en massa stryk. Ivans pappa vill ha en stark och modig son, en sådan får inte vara mesig utan stå på sig och ge igen, ja pappans projekt är att dana sonen till en riktig Tarzan. Projektet misslyckas och pappan ger Ivan namnet Gummi-Tarzan. Men så rätt som det är dyker en livs levande riktig häxa upp och låter Ivan få önska sig något för en hel dag, såklart väljer han att kunna bli allt det där han inte är, denna enda magiska dag...


Två citat av Ole Lund Kirkegaard:
"Man ska hitta det man är bra på och inte slösa krafter på det man inte gillar."
"Man ska använda sin fantasi. Det har barn lätt för, men vuxna har glömt den."


av Neil Gaiman

Flickan Coraline gillar att utforska sin omgivning på egen hand, då föräldrarna oftast är alltför upptagna på sitt eget håll med sina datorer. Coraline upptäcker en egendomlig dörr i huset de just flyttat in i. På andra sidan denna dörr finns ett annat hus, likt hennes, men ändå inte. Allt verkar först helt fantastiskt och så mycket bättre i världen på den andra sidan, tills... Underbart kuslig berättelse om en viljestark och tuff liten tjej som hamnar i en märklig magisk värld, vilken visar sig bli svår att komma ifrån.

"Fairy tales are more than true: not because they tell us that dragons exist, but because they tell us that dragons can be beaten." 
 - Neil Gaiman, Coraline


24 kommentarer:

  1. Känner inte till någon av de här böckerna.

    SvaraRadera
  2. Har läst alla tre, trevliga böcker (eller något annat ord som passar bättre på Coraline...).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt och härligt kusligt. ;)

      Radera
  3. Tycker väldigt mycket om Neil Gaiman, ska läsa Coraline.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amerikanska gudar var ett bottennapp för mig, men Coraline och Oceanen vid vägens slut var fantastiska! Vågar mig nog på fler ändå. ;)

      Radera
  4. Tre titlar jag läst faktiskt! Blir nu lite sugen på att läsa om Momo faktiskt.

    SvaraRadera
  5. Momo minns jag som en fantastisk bok, även om jag nog inte kommer ihåg vad den handlar om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer ihåg att jag tyckte väldigt mycket om den. :)

      Radera
  6. Åh jag fullkomligt älskar Coraline! :D <3 Och Momo-boken låter riktigt spännande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad att ålderskategorin inte hindrade mig från att läsa Coraline, som ju är en fantastiskt bra barnbok, skulle ha älskat den även som barn, liksom Momo.

      Radera
  7. Gummitarzan har jag läst för barnen, den är riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den! En bok som får barn att tänka till en smula och samtidigt få skratta och ha väldigt roligt! :)

      Radera
  8. Coraline är väldigt spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande och läskig (kanske t.o.m lite alltför läskig för en del 9-12 åringar?).

      Radera
  9. Tre riktiga klassiker, alla riktigt roliga. Bra urval!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nöjd att jag fick till en modern klassiker i.o.m Coraline oxå. Senare barnböcker har jag annars väldigt dålig koll på.

      Radera
  10. Ja, både Coraline och Gummi-tarzan var det inte alltför länge sedan jag läste. Coraline är lite läskig även som film! Momo har jag ett svagt minne av att jag läste som barn men borde friska upp minnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Momo läste man mycket då i början av 80-talet, så inte konstigt alls att minnet sviker. En bok värd att "återuppliva".

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)