måndag 23 januari 2017

Tematrio - en tysk, en fransk och en spansk

För veckans tematrio, presenterad av Lyrans Noblesser, gäller följande:

"Ge mig en tysk, en fransk och en spansk så får vi se vad det blir. Blanda kulturformer som ni vill, läsbart, sevärt eller örongodis går lika bra."

Tycker oerhört mycket om dessa tre:





Bok (tysk):

Trädens hemliga liv är skriven av Peter Wohlleben som studerat skogsbruk och i flera år arbetat som skogvaktare. Intresset för ekologi ledde till arbetet med bevarande av urskogar, och han har skrivit ett flertal böcker om skog och naturskydd. Trädens hemliga liv har blivit en bestseller i hemlandet Tyskland. Han berättar om oväntade förmågor hos träden, de senaste vetenskapliga rönen, och kombinerar detta med egna personliga erfarenheter av naturen.






Film (fransk-tysk):

Amelie från Montmartre är en fransk-tysk film från 2001. Filmen handlar om en servitris (spelad av Audrey Tautou) som bestämmer sig för att förbättra livet för personerna i sin omgivning.






Målning (spansk):

Francisco de Goya (1746-1828). Spansk konstnär som genom sina målningar ger uttryck för sin medmänsklighet. Fullkomligt döv efter svår sjukdom 1792, blev han extra medveten om betydelsen av gester och medkännande till andras lidande. "Den 3 maj 1808: arkebusering i Madrid":

El Tres de Mayo, by Francisco de Goya, from Prado in Google Earth
Francisco Goya [Public domain], via Wikimedia Commons


12 kommentarer:

  1. Hemskt motiv, men uttrycksfull tavla.

    SvaraRadera
  2. Amelie från Montmartre är verkligen en underbar film!

    SvaraRadera
  3. Amelie! Det var länge sedan, den är fantastisk.

    SvaraRadera
  4. Amelie var en mysig bekantskap - Goyas målning dess motsats. Boken känner jag inte till-

    SvaraRadera
  5. Amelie tyckte jag om! Tavlan skulle jag inte vilja ha på väggen. Boken låter väldigt intressant!

    SvaraRadera
  6. Trädens hemliga liv är jag nyfiken på. Jag valde faktiskt en film som handlar om Goya, som jag tycker är en mycket intressant person.

    SvaraRadera
  7. Åh, underbara Amélie! Har inte sett den på ett litet tag nu, det får jag råda bot på :)

    Jag var på "hennes" kafé och åt crème brûlée när jag var i Paris för ett drygt år sedan - det var nästan en religiös upplevelse! <3

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)