tisdag 17 januari 2017

Tematrio - Mjukt i titeln

"Men jag då matte?!"

För veckans och årets första tematrio, presenterad av Lyrans Noblesser, gäller följande:

"Berätta om texter som har någon mjuk sak i titeln!"

Titlar med mjuka "saker" hade vi inga, däremot levande mjukisar i form att hundar och katter. Oförhappandes blev man "människa utan katt" och som sådan (ytterst ovanlig situation för mig) handlar två av tre med mjukisar i titeln om just katter.

Böcker om katter, bilder på andras katter, kattägares kattprat, kattannonser... verkar inte få nog av att konsumera allt kattlikt såsom läget är.

Nog om det nu, här kommer min trio:


Människa utan hund
av Håkan Nesser
Del 1 i bokserien om kriminalinspektör Gunnar Barbarotti.

Om katter
av Doris Lessing
Doris Lessings kattporträtt, hämtade ur Katter, Rufus och "El Magnifico".

Gubbe och katt: En kärlekshistoria
av Nils Uddenberg
Nyligen fått låna. Dags att sätta igång med att läsa om Nils och hans herrelösa hittekatt.


Fler "mjukis-titlar" kan man få tips om här.

9 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio, men "kattböckerna" skulle jag vilja läsa.

    SvaraRadera
  2. Fina titlar, läst alla och gillat dom alla. Sedan får jag säga att det var en riktigt stilig vovve där på bilden! =)

    SvaraRadera
  3. Jag hade med Gubbe med katt, det är en fin bok.

    SvaraRadera
  4. Gubbe med katt har jag läst och tyckte om. Sedan minns jag faktiskt inte om jag har läst boken av Nesser eller inte...

    SvaraRadera
  5. många katter i den här utmaningen. kul att det kom med en hund

    SvaraRadera
  6. Åh smart sätt att komma på titlar till trion. Mjuka varelser gills ju också :)

    SvaraRadera
  7. Det där är titlar som jag gillar. Allt med djur är bra :)

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)