lördag 4 februari 2017

Bästautmaningen - Nordiska TV-serier

Lyrans Noblesser presenterar veckans bästa-utmaning så här:

"
Berätta om den allra bästa nordiska TV-serie du sett!"

Får bli ett barnprogram man såg som barn. Tyckte då så oerhört mycket om Den vita stenen!

Den vita stenen var en svensk TV-serie i 13 delar som utgick från Gunnel Lindes barnbok (från 1964) med samma titel. TV-serien visades 1973.

Det handlar om barnen Fia (som bor i häradshövdingens hus) och Hampus (som är skomakarens brorson). Fia och Hampus blir vänner och börjar ge varandra finurligt uttänkta uppdrag att utföra för att erövra en vacker vit sten sinsemellan. I leken kallar sig Hampus "Farornas konung" (efter en cirkus-artist) och Fia tar sig namnet Fideli. Som sina alias blir de starka, modiga och listiga.

Måste vara den allra bästa nordiska TV-serien jag sett, då man fortfarande minns den med sådan stor värme. Helt klart! 😊

Såg att den fanns att se på SVT Öppet arkiv. Har ni inte sett den går det alltså bra att kolla där.

14 kommentarer:

  1. Jag såg Den vita stenen som barn också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns den som så snäll, fin och stämningsfull. :)

      Radera
  2. Du valde verkligen en klassiker! Undrar hur det skulle vara att se den nu? Finns kanske på SVT Play, jag har inte kollat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man läser lite noggrannare ovan så lade jag in en länk till serien som finns på SVT Öppet arkiv. Där kan man se alla delarna igen. ;)

      Radera
  3. Vita stenen var en väldigt bra barnserie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket bra TV-serie för barn.

      Radera
  4. Den serien såg jag också, vilken nostalgi :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant härlig gammal nostalgi. ;)

      Radera
  5. Åååå, Hampus och Fideli! Jag älskade den serien och önskade hett att jag skulle ha sånt där blankt, rakt, vitt hår...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Ja du, det var väldigt sommarblekt vitt, och rakt. Hampus oxå + lite rufs. :D

      Radera
  6. Den tyckte jag också om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många gjorde nog det. Serien gick i Norge också.

      Radera
  7. Jag tänker faktiskt ofta på Den vita stenen, den var fantastiskt bra. Ibland känner jag att jag vill försöka mig på att se om den, men jag vågar inte :o

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)