fredag 24 februari 2017

Bokbloggsjerka 24-27 februari

I konceptet veckoslut ingår bokbloggsjerka. Jerkan arrangeras som vanligt av Annikas litteratur- och kulturblogg. Varje vecka, ny fråga. Konstaterandet och frågan till oss denna gång är som följer:

"Jag kan inte gå in på en bokhandel utan att köpa böcker som jag känner ett absolut tvång att äga just där och då. Jag utgår ifrån att alla känner igen sig (eller har jag fel?), var tror du att detta tvång/denna impuls bottnar i?"

Passar med ett Yoda-citat här tror jag: "Happens to every guy sometimes this does".

Så nej, du har absolut inte fel!

Men seriöst, och om man skall vara ärlig, kan jag helt problemfritt gå in i en bokhandel utan att köpa böcker, nuförtiden. Det fanns väl en period, i en avlägsen förfluten tid, då det där "absoluta tvånget" var mer kännbart. Arbetsplatsen låg då i närheten av en otroligt trivsam bokhandel med hyggliga priser, och lägg därtill att varje arbetsdag måndag-fredag hade en timmes lunch. Gissa vad den timmen kunde handla om förutom matintag (vilket bekostades av rikskuponger och på så vis lämnade resurser kvar)?
Jo, just det: Böcker! 😊 Lånade ju heller inte på biblioteket då som nu, utan de flesta böcker som lästes var köpta. Så med den erfarenhetsbakgrunden kommer vi fram till slutfrågan om vad detta köptvång/denna impuls kan bottna i, varför vill vi köpa/äga?

Att köpa för att ge vidare till någon annan (eller dela med andra) kan man väl lämna därhän, för det är lättare att förstå. Men varför ville man då tvunget äga för egen del?

Bra marknadsföring (på den tiden fanns inte bokbloggare, så marknadsföringen av böcker måste väl ha fungerat ändå... konstigt nog), köpsugna kunder, något nytt och fräscht att läsa på pendlingsvägen (med allmänna kommunikationsmedel) hem efter arbetsdagens slut. Motivationen, för att t.ex. långpendla (avskydde det genuint!), kunde alltså kräva någon slags belöning, och sker den genom att köpa en bok (eller bra mat för all del) så må det väl vara hänt. Ett tecken på att hjärnans belöningssystem fungerar skulle alltså kunna vara ett svar på frågan.
Kommer snart att kolla upp fler infallsvinklar hos er andra. Det skall bli spännande!


Missa inte att vara med på bokbloggsjerkan, du hittar den här.

Trevlig helg!
💗

30 kommentarer:

  1. Jag tyckte att det var något speciellt med att bläddra i de tjocka reakatalogerna, kryssa för och sedan åka till bokhandlarna och titta på böckerna och se hur de såg ut i verkligheten innan man köpte. I år har jag inte köpt en enda reabok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med om att det var mer speciellt (katalogerna var toppen!) på årets stora bokrea förr. Har heller inte köpt något i år, gick till biblioteket istället. :)

      Radera
  2. Jag har nog bara ett väldigt starkt ha-begär :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det ett underliggande sånt oxå, om man vill erkänna det. ;)

      Radera
  3. Det där belöningssystemet kan verkligen trigga igång köpsuget =) Dock har jag fått lära mig att inte lyssna på hen alltför ofta, någon gång ibland går bra men inte för ofta. Om jag hade haft en mysig bokhandel i närheten hade jag kanske köpt något mer än vad jag gör idag. Bokrean var så mysig då jag hade nära till en stor fin bokaffär som verkligen lade krut på just rean.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del ankommer nog även på tillgänglighet vad gäller köp i bokhandel, och så priserna då förstås.

      Radera
  4. årets rea har jag faktiskt lämnat därhän. så här långt i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också lämnat därhän. De flesta reaböcker i fysisk handel tycks kosta 69-79 kr, lite tjatigt o inte gärna i den prisklass jag ev. köper skönlitteratur/romaner (facklitteratur en annan sak om det är ngt som alldeles särskilt intresserar).

      Radera
  5. För mig tjänar böcker helt klart som belöning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det kan vara en av flera anledningar i vissa perioder.

      Radera
  6. Jag tycker om att äga böcker. Det är liksom min själ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så långt bokhyllorna räcker till är det toppen att äga böcker. Men allt har en gräns. ;)

      Radera
  7. jag bläddrar i mina gamla böcker, saknar om jag ger bort någon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns såna jag mer gärna ger bort, men också motsatsen; såna som följt med genom åren o man inte alls vill skiljas ifrån. :)

      Radera
  8. Jag måste inte äga mina böcker, men vissa riktigt bra, som jag läst från biblioteket har jag någon gång gått och köpt... Gillar att läsa om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör också så ibland; lånar, läser, köper, läser om.

      Radera
  9. Jag har inte riktigt samma behov av att äga böcker numera, men jag köper de jag verkligen vill ha och så lånar jag flitigt på jobbet ;) l

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha-begäret puttar en över kanten då o då. :)

      Radera
  10. Jag tror nog det där med bokbloggar spelar stor roll. Man får hela tiden massor med härliga boktips så visst slinker en del av dem med hem då när man besöker bokhandeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst spelar det roll! :) Har aldrig fått så många bra boktips förut innan jag upptäckte bokbloggarna. <3

      Radera
  11. Jag saknar när man fick reakatalogerna i brevlådan och sen åkte in till butikerna och tittade nu är det nätet som gäller om man vill förhandskika och det tycker jag är lite tråkigt. De flesta boktips nu får jag via bokbloggar, jag har läst många böcker jag inte hade gett en chans annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tipsen via bokbloggar har vidgat läsandet till genrer och böcker man annars inte kommit i kontakt med. Ser det självklart som något väldigt positivt att inte vara så låst vid det invanda! :)

      Radera
  12. Jag köper också rätt begränsat med böcker nuförtiden och känner inte det där starka äga-begäret längre vilket helt ärligt är rätt skönt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med fullkomligt, samma här. ;)

      Radera
  13. Jag tycker om mina böcker och kan ibland bara gå och titta på mina bokhyllor som nu är stökiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får ta någon räd genom bokhyllorna emellanåt och sortera bort (till loppis eller nåt). Lite separationsångest kan man ibland känna, vilka får gå och vilka får stanna?! :o

      Radera
  14. Deckare brukar jag antingen köpa pocket eller låna på bibblan. Det är sådana böcker jag vet jag bara kommer läsa en gång.

    SvaraRadera
  15. Jag bara måste ha fulla bokhyllor och för att de inte ska bli mer överfulla än de redan är så ger jag bort böcker som jag inte kommer att läsa igen, till vänner och bekanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla sätt är bra utom de dåliga. ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)