fredag 3 februari 2017

Bokbloggsjerka 3 – 6 februari

Fredag och dags för bokbloggsjerka. Jerkan arrangeras som vanligt av Annikas litteratur- och kulturblogg och så här skriver Annika den här gången:

"Finns det några författare som du har ”tappat bort” under din läsarbana?"

Borttappad men återfunnen, och sedermera orsaken till denna bokbloggs uppkomst: Stephen King!

Läste allt jag kom över av "the master of horror" på 80-talet. Därefter inföll en tid som till mesta del innehöll deckare, historiska romaner, biografier och väldigt mycket annat finkulturellt seriöst "strunt" (ha, ha!). Skräcklystnaden mättades främst med enstaka böcker av Dean Koontz, John Ajvide Lindqvist och Johan Theorin.

Efter en avslutad, fullkomligt fasansfull, period då det inte gick att läsa böcker alls (yrsel) lyckades jag snappa åt mig Under kupolen av Stephen King på en vårlig bokrea (triumf att kunna gå och botanisera bland böcker igen!). Ett rent nostalgiskt val, ett väldigt bra infall, visade det sig. På läslust följde skrivlust om vad man just läst... så kom bloggen Bokhyllan till, och på den vägen är det, tack vare en åter upplockad favoritförfattare som tappats bort under tidens gång. Så kan det gå!

Jo just det! Borttappade Maria Lang skulle man nog också försöka läsa igen, dock inte en susning om vad man eventuellt kan tycka om böckerna idag, så här långt senare, borde ta reda på det.

Tittar in hos er andra bokbloggare i morgon för att bli upplyst om annat som man kan ha tappat bort under läsarbanan. Loggar ut för ikväll. 😉

Ha en trevlig helg!


30 kommentarer:

  1. King har jag inte läst något av, det är en författare som jag måste läsa något av! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska ojämn emellanåt, men då det är bra är det verkligen helt fantastiskt bra! Så våga testa! :)

      Radera
  2. King dök upp hos mig också. ;) Maria Lang läste jag om för några år sen och det var lite kul ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt tveksam kring Maria Langs böcker, rädd för att man har blivit mer kräsen vad gäller böcker sedan dess. Kanske uppfattas de lite banala idag? Är lite nyfiken i varje fall... ;)

      Radera
    2. Ja jo de är på sätt och vis lite banala, men jag läste dem lite som historiska dokument. Läste också om Dagmar Lange och boken Att vara kvinna som Lange skrivit och det var ganska intressant. Men jag kände att det blev lite väl många att läsa i följd.... men får jag något för mig så kör jag på ;) Filmerna har jag inte klarat av att se, försökte med första men den kändes som dålig buskis...

      Radera
    3. Att läsa dem som historiska dokument var en spännande vinkel. :)

      Radera
  3. läste om någon Maria Lan för ett par somrar sedan. King läser jag inte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några Maria Lang lär ju ha kommit ut i nyutgåvor för inte så länge sedan.

      Radera
  4. Tyckte väldigt mycket om Under kupolen :) Lang har jag valt bort, vi passar inte ihop...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst var den bra! Vill även se filmatisering. Finns nog risk för att jag uppfattar Maria Langs böcker på samma vis som dig numera, man har nog ökat sina krav på välskrivna böcker sedan man läste dom som yngre.

      Radera
  5. Jag tappade nog egentligen aldrig riktigt bort King. Böckerna köptes och lästes, men ett tag på 90-talet var de inte speciellt bra. Jag kommer fortfarande ihåg glädjen när han var tillbaka igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missade alltså svackan för egen del. Vilka titlarna som hörde till svackan var kanske man får försöka ta reda på för att undvika dessa. ;)

      Radera
  6. King försvinner aldrig helt från mig, började läsa han rätt sent dock så många av hans tidigare böcker väntar ännu på sin tur =) Maria Lang har jag ännu inte läst, ännu en titel att lägga på den mil långa vill läsa listan =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla Kings böcker var ju inte bara "helt otroligt fantastiska" ens bland de tidigare. Väldigt blandat, men för det mesta utmärkt! :)

      Radera
  7. jag tröttnar sällan, gillar gamla bekanta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan både tröttna och tappa bort på vägen...

      Radera
  8. King läste jag mycket som yngre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med. "Återseendet" var trivsamt. Dock inte alltid så är fallet när det gäller böcker. :)

      Radera
  9. King törs jag inte läsa. Skräck är inget för rädda lilla jag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter nog klokt att undvika om man är alltför skrajsen för att läsa rysligheter. ;)

      Radera
  10. Jag gav upp King när jag läste Jurtjyrkogården. Den var för hemsk för mig så jag slutade mitt i när jag förstod vad som skulle hända. Sen dess har jag inte läst något av honom. Och nu har jag blivit betydligt mesigare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste om Jurtjyrkogården då den kom som storpocket. Inte lika bra som jag minns den, ibland ändrar man smak, ibland inte. Storgillade däremot Dolores Claiborne som utgavs på nytt i samma veva, inte läst den förut, var sååå bra! :D

      Radera
  11. Jag läste H K Rönblom förra året, femtiotalsdeckare, otroligt charmiga och bra. Maria Langs deckare har jag bara sett på teve, men de var också väldigt bra.
    Yrsel? Som i kristallsjukan? I så fall förstår jag att du haft en jobbig period. Hoppas du slipper det igen, det är verkligen hemskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. H K Rönblom lät spännande, får kolla upp! :)
      (Ménières-yrsel)

      Radera
  12. Jag har en hel del av King i hyllan men har aldrig läst något. De flesta böckerna är från sambons ungdom och sedan är det en del nyare också. Har tänkt läsa men det har inte blivit av än. Det känns nästan som ett måste, att ha läst något av King.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomen visst är det ett måste att ha läst King! Fattas bara. :D

      Radera
  13. Läste mycket King förr, sen blev de inte lika bra och sen tappade jag bort han. Fick upp i flödet på facebook att idag för 3 år sedan fick jag hem Under kupolen men den är inte läst ännu, måste ta tag i den för har jag hört så mycket bra om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen bra, låt inte omfånget hindra.

      Radera
  14. Läste några King när jag var i tonåren, de skrämde mig så mycket att jag inte vågade läsa mer av honom. Men nu är jag mindre harig och har börjat läsa King igen. Under kupolen har jag nyligen köpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att återupptäcka författares böcker då man fortfarande känner att man kan uppskatta dem. Det är ju inte alltid så är fallet.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)