torsdag 2 februari 2017

Helgfrågan v. 5

Mias bokhörna ställer veckans Helgfrågan:

"(Skämshög=Rec.ex som av någon anledning blivit liggande oläst eller kanske en bok till bokcirkeln)
Hur ser din skäms-bokhög ut?"

Nix! Har inga böcker jag skäms över, inga alls.

Skäms inte ens över böckerna om änglar och andlighet som - trots mitt oreligiösa sinnelag - upptar förhållandevis rätt stor plats i bokhyllan. Håller dessa böcker lite hemliga för mig själv, men skäms för dem gör jag för den skull inte.😇

Kan på så vis inte visa upp någon hög.😟 Eller förresten... det är väl egentligen något att vara glad över, tror jag?!😁

Försöker dock inte smita undan och ta frågan så lättvindigt, utan att funderar lite djupare...

Sedan jag startade den här bokbloggen (för tre år sedan!) har 13 stycken fina pappersböcker kommit till mig som recensionsexemplar, har dessa stolt samlade på en särskild plats i bokhyllan.😍 Utöver dessa finns 10 emottagna recex på läsplatta eller laptop i form av e-bok eller pdf-fil, kanske inte lika eftertraktade som pappersböckerna men oerhört uppskattat även i den formen, bra böcker är bra böcker oavsett form (trots att de inte gynnar show off-bilder förstås 😏). Recensionsexemplar - oavsett i vilken form de kommer - läses på direkten, och jag formligen älskar utmaningen som ligger framför mig då lite tyck och tänk kring det jag läst skall skrivas ner med ord. Så väldigt rolig syssla! Så nej, inget att skämmas för där heller.

Finns där någon annan bok/böcker jag skäms över? Nej, det gör faktiskt inte det. En bok som jag hade skämts över OM jag hade den i min ägo - som tur var lånades den på biblioteket - skulle ha varit American psycho av Bret Easton Ellis, fy tusan vilken vidrig bok, läste inte långt i den minsann.😒Men en endaste bok (som jag mer skämdes för å författarens vägnar än för egen del), vilken dessutom snabbt som attan lämnades åter till biblioteket, blir ju heller ingen bokhög.

Nä, analyserande djuptänk funkade inte heller. Sorry, mitt svar får nog ändå bli lite torrt och tråkigt denna gång: Min skäms-bokhög syns inte, för den finns helt enkelt inte!😌


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)

24 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, svårt att låta bli. :)

      Radera
  2. Jag läser också rec.ex så fort som möjligt. Sen finns det vissa obeställda rec.ex som jag inte alltid får till att bli lästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara blivit erbjuden recex, så oväntade sådana utan att ha tackat ja har jag sluppit. Rätt bra att bli tillfrågad först.

      Radera
  3. Jag har inte heller någon hög med skämsböcker, dock har jag många andra högar! Högar som jag faktiskt är stolt över =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortsätt vara stolt över högarna, låter bra tycker jag. :)

      Radera
  4. Nej, varför skämmas över böcker :) Jag har en del "fulböcker" i hyllan, men skäms för dem gör jag inte, jag är stolt över varenda bok som står i hyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmärkt, att ha böcker skall man vara stolt över, lästa som olästa. ;)

      Radera
  5. Skäms inte heller över mina böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju ganska onödigt att göra... ;)

      Radera
  6. Svar
    1. Yes! Böcker är ju underbart. :D

      Radera
  7. Olästa recex är det som känns jobbigast. Annars behöver man inte skämmas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de hinner ju aldrig bli liggande olästa för mig... så om det är jobbigt eller ej kan jag inte veta.

      Radera
  8. Härligt :-)
    Jag får fler recex än jag kan hinna läsa (utan att be om dem) och då får jag lite dåligt samvete...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns rätt skönt att bara ha fått sådana man blivit erbjuden och tackat ja till, kände inte till motsatsen. Skickas det böcker till en utan föregående erbjudan kan man ju i sådana fall få en massa som inte passar alls. :o

      Radera
  9. American Psycho valde jag att göra mig av med när jag läst den. Tyckte den var för vidrig. Samma sak har hänt med någon bok som jag började läsa och sedan förstod handlade om en pedofil, den slängde jag efter ett kapitel. Inte för att jag skämdes för böckerna i sig men ville inte ha de där orden hemma hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen det. Man vill snabbt göra sig av med sådana böcker, nästan som om de har någon slags negativ dålig energi runt sig genom orden.

      Radera
  10. Den enda rec.exhögen jag ibland kan skämmas över är de där böckerna jag läst men ännu inte recenserat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöker i möjligaste mån börja skriva så snart som möjligt efter att boken är utläst, helt riktigt känns det bäst att göra så. Oavsett recex eller inte. ;)

      Radera
  11. Lite trött kan jag bli ibland på mina bokhögar, har så många både på jobbet och hemma, men skämmas? No way ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såvida det inte handlar om pågående läsning åker de flesta böcker in i hyllan här, o vill de stå där o skämmas är det upp till dom. :D

      Radera
  12. Det låter skönt att inte ha någon skäms-hög.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)