torsdag 9 februari 2017

Helgfrågan v. 6

Mias bokhörna still going strong med Helgfrågan.
Trevligt! 👍

Detta skall vi fundera på och försöka få fram något vettigt svar på den här veckan:
"Hur är det med er, läser ni bokserier i rätt ordning eller kan ni hoppa lite? Har ni någon favoritserie?"

Böcker i en trilogi vill jag nog gärna läsa från början till slut. Men kan för typ deckarserier, som inte begränsar sig på det viset, däremot bekymmerslöst hoppa in när jag vill, hit och dit, hur som helst. Så länge böckerna i serien menas kunna läsas fristående. Tycker mycket om det lilla förtjusande ordet "fristående" när det gäller bokserier med längre räckvidd än tre böcker.

Förresten så gäller det nog inte bara deckare heller, för Gail Carrigers The Parasol Protectorate (Fantasy/Steampunk) lästes delarna i; 2, 3, 1... gick ju bra det med. Väntar fortfarande på del 4 och 5 (eller 5 och 4!), så det får väl ändå betraktas som en favoritserie antar jag. Detta för in på nästa delfråga, och om trilogier då lämnas utanför blir favoriterna dessa bokserier (de två första "från förr", inte sämre för det):

Henning Mankells serie om Kurt Wallander (läst samtliga i serien)
Bo Baldersons (pseudonym) deckarserie om Statsrådet (läst de tre första + den nionde, vill fortfarande läsa fler, men tycks svåra att få tag på)

Erlendur Sveinsson av Arnaldur Indridason (läst samtliga och har fortfarande inte tröttnat)
Thomas Lynley och Barbara Havers av Elizabeth George (senaste delen inte alls särskilt bra, troligen stopp för den serien)
Ruth Galloway av Elly Griffiths (hoppade in i seriens 6:e del och har därefter läst de två efterföljande, i rätt ordning - storartat! Kommer absolut att fortsätta läsa om Ruth och alla de andra).


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)

30 kommentarer:

  1. Serien om Ruth Galloway hör till en av mina favoriter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De jag läst har varit mycket bra, lättsamt och roande. :)

      Radera
  2. Vill helst läsa serier, även deckare i rätt ordning men ibland är det helt enkelt så att de inte översätts i rätt ordning så ibland har man inget val. Gail Carriger väntar jag med på del 4 och 5, undrar om de kommer översättas eller inte.

    SvaraRadera
  3. Har påbörjat Parasollprotektoratet och läst bok ett, som jag gillade jättemycket. Även jag har läst samtliga Wallander och läser även Lynley-deckarna, men där har jag missat någon emellan :)Får väl läsa dem sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvåan är ändå bättre (Carriger).

      Radera
  4. Erlendur och Ruth hör till mina favoriter också, men de fick inte vara med hos mig. Kände att jag var tvungen att begränsa mig på något sätt :) Serier i oordning är inget alternativ för mig, eftersom karaktärer (förhoppningsvis) utvecklas så blir jag bara förvirrad när något hänt som inte har hänt än. Eller tvärtom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokkaraktärer såväl som mskor irl kan ju ibland vara lite förvirrande, innan man blir varse vad som finns i bagaget/bakgrunden. ;)

      Radera
  5. Serien om Ruth verkar många tycka om. Jag gav upp efter två böcker men funderar på om jag ska ge de en chans till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske bra ibland att börja "mitt i" när allt varit igång ett tag. ;)

      Radera
  6. Jag kan inte läsa i oordning, det känns inte bra alls. Arnaldur Indridason har jag läst några men kommit av mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns det inte bra skall man låta bli! :)

      Radera
  7. Jag kan också hoppa i deckarserier men absolut inte i trilogier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej trilogier fungerar det nog inte så bra för.

      Radera
  8. Den näst senaste i Elizabeth Georges serie funkade inte för mig, så just nu tar jag en paus...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har gått lite nerför de sista böckerna. Klokt med en paus tror jag.

      Radera
  9. trilogier måste man verkligen läsa i ordning, det blir ju jätte knasigt annars.

    SvaraRadera
  10. Arnaldur Indridasons serie är en av mina favoriter. Och Elizabeth Georges serie. Senaste boken var lite annorlunda, men jag gillade den ;)

    SvaraRadera
  11. har läst en del Wallander och Indridason. har tröttnat på Elizabeth George

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man gör nog det med sådana långa serier till sist, tröttnar alltså. ;)

      Radera
  12. Det finns så många bra serier.

    SvaraRadera
  13. Jag har läst några böcker om Statsrådet under 80-talet eller 90-talet. Frågan är vad jag skulle tycka idag? Jag minns ingenting av dem tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite tjatiga emellanåt, men oerhört roliga.

      Radera
  14. Älskar Baldersson. Har du kollat Bokbörsen? Jag har själv stora gap I den serien som jag kanske borde se till att fylla ut med tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips. Inte kollat Bokbörsen, får nog göra det. Sen vill man ju att där skall finnas seriösa säljare också, förstås.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)