torsdag 16 februari 2017

Helgfrågan v. 7

Mias bokhörna levererar Helgfrågan:

"Vilka är dina bästa bokreatips? (tips från Johannas deckarhörna) 
Var handlar du helst dina reaböcker?"


Har faktiskt inte kollat upp vilka böcker som finns på bokrean.

Den ena bokhandeln här har gått i konkurs, den andra vet jag inte ens om den stängt eller ej (är utannonserad på blocket), och Coop Forum verkar ha lagt av med bokförsäljning helt efter flytten till andra sidan stan.

Så nej, har inte engagerat mig vidare i bokrean.

Bokus betyder postleverans och postleverans innebär numera strul - ju fler kockar ju sämre soppa - så det känns heller inte som något alternativ.

Hujedamej så negativ idag...

MEN! 😃

Kollade runt lite nu, tack vare helgfrågan (utmärkt engagerande!), och upptäckte att man på en mindre ICA-butik på "rätt" sida av stan kan handla på bokrea online och hämta i butik. Lite som nätbokhandel fast man slipper postleveranser på villovägar. Letade då förstås där efter lite bokreatips. Hittade detta som intresserar för egen del, kanske även andra:


Hot över Östersjön av Tom Clancy, Mark Greaney
69 kr, Ord. pris 199 kr

Älskade teorrist - 16 år med militanta islamister av Anna Sundberg, Jesper Huor
79 kr, Ord. pris 149 kr

Sjuka själar av Kristina Ohlsson
69 kr, Ord. pris 199 kr

Björnstad av Fredrik Backman
69 kr, Ord. pris 199 kr


Speciellt Tom Clancy/Mark Greaneys bok ligger bra till tror jag. 😉


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)

34 kommentarer:

  1. Björnstad kanske jag köper. Har också dålig koll på rean.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Årets stora bokrea är ju heller inte riktigt som förut, så visst är det en trolig anledning till att man har sämre koll numera.

      Radera
  2. Hot över Östersjön är bra! Den tipsade jag om på min blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos dig jag blev som mest intresserad av den. Tack för tips! :)

      Radera
  3. Tom Clancy är jag faktiskt lite nyfiken på, men eftersom jag vill läsa serier i ordning så känns det nästan som ett evighetsprojekt. Dessutom så är det ju inte längre Tom Clancy som skriver böckerna... äsch, nu blev jag också negativ ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju helt riktigt inte Clancy som skrivit boken (vilket ju hade varit ganska omöjligt). Hoppas det går bra att börja med del 11 i serien Jack Ryan, inte läst någon tidigare del och teknologiska thrillers är ett osäkert kort (för mig) i vissa fall, men här var det ju själva scenariot för handlingen som lockade till att läsa boken. Skall försöka tänka positivt! :D

      Radera
  4. Ja det kan vara nog så knepigt att få till det när man ska köpa böcker. Här i byn finns ingen bokaffär, närmsta är väl tre mil bort. Att beställa går ju såklart men har inte den möjlighet just nu. Men har en stor mataffär som brukar lägga ner rätt mycket krut på bokrean med ett hyfsat bra utbud. Sjuka själar är en bok som jag varmt kan rekommednera! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer nog för mig att till syvende och sist bli bibliotekslån för samtliga. ;)
      Bra när livsmedelsaffärerna anstränger sig då de fysiska bokhandlarna tycks gå dåligt numera.

      Radera
  5. Sjuka själar är en riktigt bra bok.

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Får kolla vad du skriver om den.

      Radera
  7. Björnstad och Sjuka själar är riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skall försöka få dem lästa. ;)

      Radera
  8. Björnstad tyckte jag mycket om :)

    SvaraRadera
  9. Björnstad är jag lite sugen på. Eller ska jag invänta pocketboken. Förstår att du tröttnar på att handla om det bara blir strul, då är ju liksom nöjet förstört. 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det blir lite problematiskt. Inbetalningskortet vill jag ju helst ha med böckerna, och är böckerna på villovägar eller ligger "bortglömda" vid något utlämningsställe kan det bli besvärligt. Kommer inbetalningskortet separat vill man ju heller inte betala för något man inte fått. Mycket bättre när det bara var en aktör som hade hand om postdistributionen. Tycker jag. ;)

      Radera
  10. Här kom post och paket på villovägar i höstas, men nu verkar det fungera bättre tack och lov. Björnstad är fantastisk, är den på rea tycker jag absolut att du skall passa på! Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer nog att läsa Björnstad. Det där med ishockey-temat har avskräckt mig lite, men de flesta verkar ju tycka som dig att den är fantastisk, så man kanske törs prova läsa ändå. ;)

      Radera
  11. Sjuka själar och Björnstad vill jag läsa men kommer nog låna på biblioteket. Om jag inte slår till på Björnstad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skall oxå försöka låna istället för köpa, men vem vet hur det blir i slutänden. :D

      Radera
  12. Björnstad är den enda som jag läst och den är ju riktigt bra.

    SvaraRadera
  13. Rekommenderar Sjuka själar och Björnstad mycket starkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reserverat båda för lån på biblioteket nu. ;)

      Radera
  14. Tom Clancy låter bra, tycker jag. hade inte sett

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar spännande och intressant.

      Radera
  15. Tråkigt med bristen på bokhandlare och krångel med post. :) Men super att du hitta ICA erbjudandet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men dagen efter att jag skrev det här inlägget gick den där bokhandeln (som är till salu) ut med att man skulle ha en sista bokrea, så det blir nog ett riktigt bokhandel-besök ändå, inget går ju upp mot det ändå. :)

      Radera
  16. Intressant att se vilka titlar som är på bokrean när en som jag inte har jättekoll ;) Björnstad är jag nyfiken på, blir nog att låna den på jobbet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en givande helgfråga. Man fick inspiration att låna biblioteksböcker man inte planerat... vilket förstås kanske inte i första hand var avsikten med frågan. ;)

      Radera
  17. Björnstad funderar jag på :) Svar: Ja men bokrean är verkligen ett tillfälle jag brukar få med mig hem någonting av någon för mig ny författare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta brukar det ha blivit så under bokrean, att man vågat sig på något tidigare oprövat. Rea i allmänhet kan ju innebära både toppenbra och mindre lyckade impulsköp.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)