onsdag 8 februari 2017

"LCHF 2.0 fisk & grönt" av Åse Falkman Fredrikson, Anna Hallén

LCHF 2.0 fisk & grönt av Åse Falkman Fredrikson, Anna Hallén. Tukan Förlag:

"LCHF 2.0: Fisk & grönt är en kunskaps- och kokbok för alla som vill plocka bort kött och fågel ur sin kost, och i stället njuta av underbara fisk- och skaldjursrecept och helt gröna rätter i vardagsformat med LCHF som fokus. En kokbok med bara fisk- och grönt som är naturligt gluten- och spannmålsfri.

I boken finns många goda och nya gröna recept såväl tillbehör som kompletta middagar. Här finns recept som passar hela familjen, med alternativ som lasagne, pizza och burgare.

Många vill gärna äta mer fisk och mer grönt, men när tidsbristen och tröttheten tar över är det lätt att ramla in i gamla vanor, recept och rutiner. Författarnas mål med boken är att göra det enklare att äta mer fisk och grönt till vardags. Det ska gå snabbt och smidigt att laga varierad och god vardagsmat.

Njut, inspireras och smaklig spis!"

Återigen en väldigt intressant och inspirerande bok av Åse Falkman Fredrikson och Anna Hallén Buitenhuis. Deras andra i ordningen. Mina tankar om den första skrev jag om här.

Faktadelen blev även denna gång en nyttig uppdaterad information. De senaste rönen framförs rakt och ärligt med gedigen kunskapsbakgrund och massor av jordnära sunt förnuft. Fick bland mycket annat äntligen rätsida på funderingar man haft kring lax och laxfiskar, vilka som är okej och inte, samt varför.

Sen blev det en hel del "var det inte det jag sa!?!", under läsningens gång, och sånt är ju alltid trevligt. Exempel vad gäller det; att man helt klart har gått miste om en hel del hälsosamt inom modernt kosthåll genom att vi med tiden gått bort från att ta reda på alla delar (gäller förstås både sådant från växt- och djurriket) och ersatt det med "förfinad" mat i form av enbart filéer (även grönsaker och frukt har ju genom tiderna blivit "förädlade" på ett sådant sätt som inte alltid är så bra för oss, t.ex allt sötare frukter, allt färre fibrer).

En reflexion: Varför koka buljong på tärning med en massa tillsatser, när man kan koka en fantastisk grönsaksbuljong av grönsaksspill eller och få en god fiskbuljong av ett fiskskrov? Men kolla i frysdisken nästa gång, bara filéer så långt ögat kan nå. Och i den kanske mer avlägset belägna stora matvaruaffären, med manuell disk, finns oftast bara dyra (konventionellt odlade) laxar, knappast enklare fiskar som skulle göra sig fint för ett buljongkok. Var tar sen alla grönsaker vägen som blivit en aning mjuka eller ratade av annan orsak, men ändå är tjänliga?... naturligtvis; de kastas *suck*. Har fortfarande mina förhoppningar om att crockpot-trenden så småningom sätter fart på ökad efterfrågan vad gäller hela fiskar och fåglar, enklare köttbitar (med ben, leder, brosk, märg...), mer gräsbeteskött (obs! krav-märkt är inte alltid gräsbeteskött, det är djurens foder - spannmål, soja, etc. - som är kravodlat), ekologisk odlad lax för rimligt pris, inte minst; ekologiskt odlade grönsaker som alla känner att de kan ha råd med.

Att föredra en ren, naturlig (gäller även fetthalt) och icke fabriksprocessad mat (självklart utan en massa socker, gluten, spannmål och tillsatt stärkelse av olika slag) tycker jag fortfarande inte borde ses som en "bantningsdiet" utan självklart borde det istället ses som ett sätt att försöka hålla sig frisk, eller försöka bli frisk. Tyvärr verkar LCHF (både av utövare och andra) ha den diet-etiketten. Lite synd.

Animaliskt mättat fett (gäller ej fisk) och mejerifett tycks väldigt ofta omdiskuterat idag, försöker hänga med i diskussionerna på båda hållen (tips: Annika Dahlqvists LCHF-blogg är spännande att följa!). Recepten i LCHF 2.0 fisk & grönt är inte som i föregångaren mejerifria.
Om man väljer en mejeriprodukt som förslagsvis vanlig grädde med naturlig fetthalt, så väljer man därmed bort tillsatser som (i varierande kombinationer) exempelvis; kärnmjölk, vatten, skummjölk, mjölkprotein fullhärdad palmolja, modifierad stärkelse, emulgeringsmedel, sackarosestrar av vegetabiliska fettsyror, mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror, sojalecitin, socker, stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, karragenan), surhetsreglerande medel (natriumcitrat, citronsyra), arom (mjölk), färgämne (karotener).
Har egentligen aldrig fattat, och förstår fortfarande inte, varför man inte gör det enklare för sig att reducera fetthalten med vanligt vatten där hemma? Man måste inte heller använda så mycket grädde i recepten som det står - om man inte vill det. Blanda vatten + 40% grädde utan tillsatser till önskad fetthalt, funkar i många recept, våga använda recept som vägledande för egna experiment, gäller förstås även för recepten i LCHF fisk & grönt.

Receptdelen var även denna gång väldigt inspirerande och med massor av fina matbilder för alla recept, precis som man vill ha det. Dyra livsmedel går finfint att ersätta med billigare (vanliga räkor istället för kungsräkor, prästost istället för parmesan, hemgjord buljong istället för färdigköpta fonder, etc.), smöret med tryffelolja klarar man sig faktiskt i det sammanhanget utan. Att använda grönsaker (så mycket färska som möjligt!) till bas i matlagningen är det optimala och självklara, i mitt tycke, och om man är av den åsikten är receptdelen helt utmärkt.

Sammanfattning: Ännu en perfekt bok av dessa två positiva och engagerade kostrådgivare som verkligen har förmågan att föra sin viktiga kunskap vidare till alla, oavsett hur insatt man är. Faktadelen är oerhört intressant med nya rön och fakta framförd på ett sätt som är lätt att ta till sig. Receptdelen är snygg, läcker och inspirerande med lustbetonad gladmat. Härligt! Hoppas den hamnar i många kök.

Betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)