tisdag 28 februari 2017

Tematrio - bara brittiskt

Veckans tematrio presenteras som vanligt av Lyrans Noblesser:

"Berätta om tre riktigt bra brittiska romaner/författare!"

Åh, det blev ju så svårt att välja bland allt bra. Var tvungen att slänga in en bonusbok och för övrigt begränsa mig genom att plocka från en viss färgskala på omslagen. Alla knep är väl tillåtna när man på det här viset måste inskränka sig till ett fåtal av tre?:


Equinox av Michael White
Michael White är en brittisk författare (men bor nu dock i Australien). Equinox är författarens första skönlitterära verk. Intelligent, spännande och mycket bra, en bok svår att lägga ifrån sig. Bokens avslutande del "Fakta bakom berättelsen", är dessutom utmärkt, för det här är en sådan roman som gör att man vill ta reda på vad som är grundat på just fakta. Gillar verkligen den typen av böcker. Genren är thriller, och det handlar om nya och gamla mord, religion, historia, vetenskap, mystik, alkemi, astrologi och... Isaac Newton.
"I universitetsstaden Oxford i England skördar en seriemördare offer bland unga kvinnor. De bestialiska morden är utförda med kirurgisk precision och varje gång har mördaren avlägsnat en kroppsdel och ersatt den med ett mynt präglat i en specifik metall. Guld för hjärtat, silver för hjärnan.
Polisfotografen Philip Bainbridge och Laura Niven, hans livs stora kärlek och kriminaljournalist i New York, åker tillsammans till platsen för det första mordet."...


Den andra systern Boleyn av Philippa Gregory
Philippa Gregory är en brittisk författare (visserligen född i Kenya). I Den andra systern Boleyn har Gregory gjort efterforskningar om den bortglömda systern Mary Boleyn och hennes öde. Viljestarka Mary överlevde Henrik VIII, bara en sån sak! Som man säkert förstår handlar det om en historisk roman baserad på verkligheten.
..."Hovet skimrar av prakt och rikedomar men under ytan utkämpas dödliga intriger. Henrik VIII:s favoriter får adelstitlar, rikedomar och herresäten och de som faller i onåd döms till döden.
När kungens intresse svalnar tvingas Mary stiga åt sidan och se på när systern Anne tar över hennes plats. Det är en outhärdlig situation och Mary förstår att hon måste kämpa mot sin familj - och kungen - och ta sitt öde i egna händer." 


Upplösning av C.J. Sansom
C.J. Sansom är en brittisk författare (tidigare jurist) med doktorsexamen i historia. Upplösning är författarens debutroman. Gillar man spännande historiska kriminalromaner får man kanske titta lite närmare på denna. Miljöbeskrivningarna är fantastiska och förflyttade mig till...
"Året är 1537. Henrik VIII har utnämnt sig till kyrkans överhuvud och England står inför en tid med nya, grymma lagar och skenrättegångar. En delegation skickas ut för att undersöka landets alla kloster och resultatet kan bara bli ett: de skall upplösas.
Men vid klostret i Scarnsea har man helt tappat kontroll över situationen. Kungens utsände hittas död - med avhugget huvud - och det är bara början på en rad fasansfulla brott.
Dr. Matthew Shardlake, advokat och ivrig anhängare av reformationen, får uppgiften att utreda de makabra händelserna."...


Bonusbok:


Döden i Regent´s Park av Ruth Rendell
Ruth Rendell (1930-2015) var en brittisk författare känd för sina psykologiska kriminalromaner och pusseldeckare (använde också pseudonymen Barbara Vine). Döden i Regents´s Park är en thriller/deckare som utspelar sig kring Regent´s Park i London (vilket titeln kanske inte gör det så svårt att ana). Det handlar om Mary Jago som donerat sin benmärg för att rädda livet på någon okänd, detta leder till att hennes förhållande spricker och att även annat oväntat inträffar. Parkerna i London har en speciell plats i mitt hjärta och för Döden i Regent´s Park finns såklart innanför pärmen en karta över parken (kartor gillar vi också!). 😊



"Rule, Britannia!"
animated-heart-image-0654

20 kommentarer:

  1. Har läst Den andra systern Boleyn och något av Ruth Rendell, men de två andra känner jag inte till. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom andra två är nog mindre kända, men riktigt bra för det.

      Radera
  2. Har inte läst någon av böckerna

    SvaraRadera
  3. Älskar Philippa Gregorys böcker, det var en av hennes böcker jag valde när jag för första gången var på bokrean själv haha sedan var det kört hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vanliga bokreaböcker tror jag. :)

      Radera
  4. Jag har aldrig läst något av Gregory,men jag tror att hennes böcker skulle passa mig riktigt bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst! Tror jag med. ;)

      Radera
  5. Upplösningen läste jag för flera år sedan. Den var så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Länge sedan för mig med, men minns den som en av de bättre historiska kriminalromaner jag läst.

      Radera
  6. Svar
    1. I varje fall hennes böcker är det. ;)

      Radera
  7. Också ett sätt att begränsa sig till bara tre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ta till lite knep ibland. :D

      Radera
  8. Equinox är nog den som lockar mig mest av de här, men alla låter intressanta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs Equinox! Underhållande intrig uppblandat med intressanta historiska fakta.

      Radera
  9. Den andra systern Boylen läste jag för flera år sedan, den gillade jag. Tyckte inte lika bra om filmatiseringen. White och Sansom verkar intressanta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara läst bok inte sett film. Vad gäller White och Sansom; fascinerades av båda dessa böcker, mycket kunskap bakom.

      Radera
  10. Många bra titlar här! Jag kunde själv inte behärska mig och det blev en tematrio* 3 =) C.J Samson är nog den enda jag inte läst men den åker upp direkt på vill läsa listan för det låter som en bok helt i min smak. Så tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst var det svårt att begränsa sig! :)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)