tisdag 14 februari 2017

Tematrio - Kärlek

Veckans tematrio presenteras som vanligt av Lyrans Noblesser: ..."Och temat för veckan är så klart romantisk kärlek!"...

..."Berätta om texter som flödar över av kärlek!"

Skippar förledet "romantisk kärlek" vad gäller första texten jag väljer för trion. Tycker så mycket om dikten, så då får man helt enkelt ha överseende med att - trots att den "flödar över av kärlek" - inte handlar om just romantisk sådan. Därutöver får det bli en mer kortfattad trio från mig här idag:

"Bara ett vänligt leende, en hälsning varm och god,
kan vara nog att skänka en livstrött levnadsmod.

Bara en knuten näve och några bittra ord
kan släcka en människas glädje och begå själamord.

Ett bud på ett enkelt papper, en enda fattig rad,
kan göra en mycket sorgsen så obeskrivligt glad.

Bara två stränga ögon, en tystnad, isande kall,
är nog att bringa en ensam förtvivlad själ på fall.

O, slösa med varma blickar och tala så milt och mjukt!
Bara ömhet kan rädda det som är rolöst och sjukt.

Endast den kärlek som brinner het av människotro,
kan få ett vilset hjärtas evighetsström att gro."

Bara av Nils Bolander
💗

Det andra och tredje valet:


Fjärilarnas stad av Ingrid Remvall
"En thriller för unga vuxna fylld av konstgjorda människor, lyx och cyberkärlek."
(Titel länkar till recension)

💗

Alfa och Omega av Oskar Källner
Till viss del noveller där handlingen omfattar kärlek som når bortom tid och rum.
(Titel länkar till recension)

💗

18 kommentarer:

  1. Alfa och Omega låter lite intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mkt riktigt intressanta noveller. :)

      Radera
  2. Fjärilarnas stad verkar intressant. Jag är visserligen inte så mycket för varken romantik eller feelgood, men sci-fi-feelgood känns som något jag kan gilla.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Så länge det inte blir alltför sliskigt romantiskt är det helt okej. :)

      Radera
  4. Sci-fi feelgood är en ny genre för mig!

    SvaraRadera
  5. jag gillar Nils Bolanders dikt. Oskar Källner blir jag nyfiken på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Proffsigt skrivna noveller. :)

      Radera
  6. Fjärilarnas stad har jag läst precis, riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mkt bra trots att YA går lite utanför min bekvämlighetszon. ;)

      Radera
  7. Fjärilarnas stad låter intressant.

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. Spännande med lite nytt mellan varven. ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)