måndag 6 februari 2017

Tematrio - Överraskande bra


Veckans tematrio presenteras som vanligt av Lyrans Noblesser. Den här gången skriver Lyran så här:

"Just nu längtar jag efter en överraskande bra bok, en sådan man plockar upp utan större förväntningar och sedan inte vill lägga ifrån sig. De dyker ju upp lite då och då och nu skulle jag behöva en. Kanske kan vi därför tipsa varandra om tre böcker som var överraskande bra!"

Tre böcker som spontan-plockades oplanerat och som överraskade förvånansvärt mycket i positiv bemärkelse:


Vid biblioteksbesök (impulslån 1); måste haft författarnamnet i bakhuvudet efter ett boktips uppsnappat på en välrenommerad bokblogg (Lyrans Noblesser). Så poppade det oförhappandes upp och visst fanns den på bibliotekshyllan, och slank turligt med:
Mannen som planterade träd av Jean Giono
En slags fabel som i all sin enkelhet berättar om hur en ensam människa helt ödmjukt och osjälviskt berikar miljön och förbättrar livsvillkoren för framtiden genom att plantera träd. Denne Elzéard Bouffier, en enkel herde i Provence, gör trädplantering till en mening med livet, utan någons kännedom (förutom berättaren) och oberoende av omvälvande händelser i världen utanför. Hans självpåtagna livsuppgift utförs lugnt, metodiskt och ihärdigt. Tiden går och träden växer. En skimrande vacker historia.


Vid biblioteksbesök (impulslån 2); såna där "bokställ-som-visar-upp-böckers-framsidor" (dom har säkert något fiffigt namn jag ej känner till) kan innebära en lockelse när man går förbi hyllorna på väg till planerade mål. Uppställd på en sådan haffade min blick träffande:
Kleptomania - arvet efter Kaiser av Kristina Hård
Hade tidigare inte läst någon s.k. "trollthriller", tror bestämt man började på topp med att då läsa denna (för nu nästan två år sedan). Oerhört bra. Boken blev vinnare av Göteborgs Stads litteraturpris 2016, inte förvånad. Fortsättningen (del 2) kommer i april och heter Snösommar. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge...


Vid loppis-besök (impulsköp); en pocketbok där varken titel eller författare för mig tidigare var känd, men det lät ju rätt bra på baksidan. Baksidestexter kan ju också få oss att hitta nytt och oprövat. Detta var ett särdeles lyckat val, mitt bland alla osorterade loppis-pocketar:
Händelser vid Kirkston Abbey av Patrick Redmond
Psykologisk thriller där historien utspelar sig på 50-talet i en engelsk internatskolemiljö. Berättar gör en okänd äldre man i en bandad intervju hos en journalist i London 1999, om just "händelserna vid Kirkston Abbey". Händelseförloppet beskrivs utifrån olika elever och lärares tankar. Oerhört spännande, från början till slut.


20 kommentarer:

  1. sådana där impulslån blir inte sällan väldigt bra. Jean Giono låter som en bok för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu ett plus för bibliotekslån, man vågar vara lite mer impulsiv än vad man är vid bokköp.

      Radera
  2. Känner inte till någon av de här tre. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Händelser vid Kirkston Abbey läste jag för några år sen, inte dum alls. Kristina Hård är jag nyfiken på, tänkte läsa henne i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, läs Kristina Hård. Hennes bok "Alba" är också bra.

      Radera
  5. Kleptomania har jag önskat mig i födelsepresent, är väldigt sugen på denna bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då önskar jag du får den! :)

      Radera
  6. Trollthriller? Har aldrig hört ordet. Jag måste säga att kombinationen får mig att bli väldigt nyfiken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Särdeles underhållande kombination.

      Radera
  7. Mannen som planterade träd låter som en fin historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fin historia, värd att uppmärksamma.

      Radera
  8. Mannen som planterade träd vill jag läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag du skall göra. :)

      Radera
  9. Tre helt okända böcker. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  10. Händelser vid Kirkstone Abbey tycker jag väldigt mycket om. Kleptomania har jag varit nyfiken på ett tag, men kommer ju aldrig att tänka på den när jag väl är på biblioteket :(

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)