fredag 3 mars 2017

Bästautmaningen - ödsliga hus

Blev så glad när jag såg att Lyrans Noblesser var tillbaka med en ny bästa-utmaning! Det passade mig så utmärkt bra nu när jag inte kunde svara på bokbloggsjerkan denna fredag (iPhone är det tillåtet att klara sig utan än så länge, tack o lov). Anvisningar för veckans bästa bok:

"Jag hänger på Kulturkollos tema om karga och ödsliga platser och vill att ni idag berättar om den bästa bok ni läst som utspelar sig i en fyr, ett ödsligt spökslott, en oåtkomlig fästning eller liknande."

Enkelt, var första tanken. Att hitta någon som kvalificerade sig som bästa visade sig dock vara svårare. Men sent omsider kom så helt plötsligt den självklara vinnaren insläntrande på hjärnkontoret. Bäst är:


Dracula av Bram Stoker:

På uppdrag av en advokatfirma hamnar Londonbon Jonathan Harker hos klienten Greve Dracula där han bor i sin ensligt belägna borg i Transsylvanien.

"Mitt hem är min borg", kan man kanske tycka, men greven har planer på att lämna den blodfattiga glesbygden i Rumänien och istället bli storstadsbo i London.

Väl (eller "ve" passar nog bättre) innanför murarna går det upp för Jonathan att det är något riktig ordentligt lurt med greven. När han så till slut inser vad som håller på att ske förstår han också att det är läge att fly från borgen för att sätta stopp för den blodtörstige som "lever" på övertid.
Tror inte det framkom så tydligt hur den stackars nervbrutne mannen tog sig från borgen till slut, men han lyckades i varje fall fly.


Hittade på pixabay en bild på slottet Bran vilket marknadsförs som "Draculas slott".
Ganska tjusigt, inte sant? Mycket plats för välfyllda bokhyllor om inte annat. 😉
(Med "Dracula" menas här fusten Vlad Ţepeş, dock lär det vara blott en myt att han bott där)

10 kommentarer:

  1. det där är ju ett verkligt kusligt ställe

    SvaraRadera
  2. Ja Dracula är ju en perfekt bok på helgens tema.

    SvaraRadera
  3. Kände också första att det var en enkel uppgift, men när jag skulle välja så blev det jobbigt :) Draculas slott passar ju utmärkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att välja "den bästa" tycks inte alltid vara så lätt.

      Radera
  4. jag ha en vän som kommer från Transsylvanien

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande ställe och intressant historia. :)

      Radera
  5. Länge sen jag läste den boken och det slottet var ju verkligen ödsligt och kusligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, även fast där fanns ett antal levande döda låg det ju ensligt till. ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)