lördag 18 mars 2017

Bästautmaningen - Saint Patrick's day

Lyrans Noblesser presenterar veckans bästa-utmaning så här:

"Dagen till ära vill jag att ni ska berätta om den bästa irländska romanen/författaren ni läst."

Nåja, en dag för sent, Saint Patrick's day var igår, men här kommer den bästa irländska författare jag läst (kan inte avgöra vilken som är den bästa boken, då långt ifrån alla har lästs):


Maeve Binchy (1940 - 2012). Irländsk författare vars böcker översatts till 37 språk.

Handlingen för romanerna och novellerna utspelar sig i huvudsak på Irland. Vill ta med motiveringen till Lifetime Achievement Award vid Irish Book Awards 2012:
"Tack vare sina böcker fick hon miljoner läsare i hela världen att känna att hon var deras vän!".
För jag tror det stämmer väldigt bra för känslan de flesta får av böckerna. Det handlar om alldeles vanliga människor och det jag läst har haft en medmänsklig ton som man inte kan låta bli att tycka om. Miljöer (massor av härlig natur-/landsbygdsskildring!), karaktärer och relationer framställs på ett verkligt och inlevelsefullt sätt. Gillar också den beskrivna kontrasten mellan ett då och ett nu. Böcker som översatts till svenska:

1985 - Tänd ett litet ljus
1986 - Tom O'Briens dotter
1988 - Eldflugornas sommar
1989 - Silverbröllopet
1991 - När ödets stjärnor faller
1993 - I blodbokens skugga
1995 - Glassjön
1996 - I år blir det nog bättre
1997 - Nora O'Donoghues dröm
1998 - Huset vid Tara Road
2000 - Sveda och värk
2002 - Hemkomsten
2001 - Scarlet & Feather
2003 - Vi ses på Quentins
2004 - Dublin 4
2005 - Stjärnklara nätter
2007 - Den magiska källan
2009 - I själ och hjärta
2012 - Allt för Frankie
2014 - Vinter i drömhuset
2015 - Hos oss på Chestnut Street

Och i juni i år ges en novellsamling ut, som kanske kan passa utmärkt som sommarläsningstips:

Picknick vid St Paul's

"Maeve Binchy var en enastående produktiv författare, som när hon inte skrev på någon roman, pjäs eller artikel gärna lämnade ett bidrag till en tidning eller tidskrift i form av en nyskriven novell. Obotligt intresserad av den mänskliga naturen utnyttjade hon alla tillfällen till att iaktta dess skiftningar. Ingenstans saknas det spänning, ingen är tråkig, har hon sagt."

Här på bloggen har tidigare skrivits bokomdöme för Vinter i drömhuset. En riktigt mysig bok att läsa när man känner för äkta feelgood - rekommenderas!


15 kommentarer:

  1. en produktiv författare. tror att jag läst Tom O´Briens dotter för länge sedan

    SvaraRadera
  2. Jag har läst någon bok av henne för länge sedan men kommer inte ihåg vilken det var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara ibland med just feelgood, inte alltid man lägger på långtidsminne. ;)

      Radera
  3. Jag får kanske ta och läsa den där som jag fick med mig från bokmässan då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag du ska göra! :D

      Radera
  4. Svar
    1. (kul med din lista, den sista saknar jag i bokhyllan)

      Radera
    2. Lånade den (Hos oss på Chestnut Street) idag. Blev tydligen frestad själv att läsa fler Binchy när listan skrevs. ;)

      Radera
  5. Åh ja! Maeve Binchy var jag väldigt förtjust i och läste en hel del av hennes böcker. Men de allra nyaste har jag dock inte läst, kanske kan vara värt att kolla in när man är i behov av snäll feel-good =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinter i drömhuset tyckte jag mycket om.

      Radera
  6. har läst några av henne, men det var längesen och jag kommer inte ihåg vad de handlade om längre och knappt vilka titlar det var. Tom O'Brians dotter är jag ganska säker på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det är lite så med just feelgood, man kommer ihåg om det var bra eller dåliga böcker, men inte i detalj just vad de handlade om. :D

      Radera
  7. Maeve Binchy är en ny bekantskap. Ska undersöka mer! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart värd att undersöka mer om. Mysiga böcker.

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)