fredag 24 mars 2017

Bokbloggsjerka 24 – 27 mars

Fredag och bokbloggsjerka, arrangerar veckans fråga gör i vanlig ordning Annikas litteratur- och kulturblogg:

"Har någon av de författare som du följer bidragit till en tv-serie/film, om inte, vem tycker du skulle få chansen och varför?"

Kommissarie Lynley är väl den första jag kommer att tänka på som blivit TV-serie, där författaren Elizabeth Georges böcker i serien har lästs (känns dock inte lika lockande att fortsätta med längre). Sen tycker jag förstås att Elly Griffiths rättsarkeolog Ruth Galloway ska få chansen att bli TV-serie, trots att bokserien inte följts från början. Kanske BBC redan har något på gång? Skulle inte bli alltför överraskad om så är fallet. Att svara på varför man (jag) tycker så, är väl ungefär samma som varför man gillar böckerna: klassisk engelsk charm, spännande deckargåtor med historiska inslag, stämningsfulla miljöer, intressanta och roliga karaktärer, toppat med en dos trivsam humor... kan väl inte bli annat än bra filmatiserat? När man som mig dessutom inte följt bokserien från början blir det ju på så vis en resumé för vad som hänt tidigare, kanske ett smått egoistiskt motiv, så stryk det! 😉


Missa inte att vara med på bokbloggsjerkan, du hittar den här.

26 kommentarer:

  1. jag som trodde att Griffiths serie var filmad eller gjord till TV -serie! det är ju en självklarhet, men väldigt känsligt med val av skådespelare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant kan det nog vara svårt att rollbesätta när karaktärerna är så speciella som i det här fallet. ;)

      Radera
  2. Det jag har hört om Griffith så tycker jag den borde bli serie :) har dock inte läst någon bok ÄN...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs! Dom jag läst har varit väldigt bra. :)

      Radera
  3. Har bara läst första och kanske andra boken om Ruth men det hade nog kunnat bli en trevlig serie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av det trivsammare slaget, absolut!

      Radera
  4. Jag vet inte om jag hade vågat se TV-serien om Ruth. Vilka skyhöga förväntningar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan nog bli svårt... ;)

      Radera
  5. Ja men så klart Elly Griffith att inte jag kom på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns nog favorittippad för många.

      Radera
  6. Elly Griffiths serie vore onekligen lockande att se!

    SvaraRadera
  7. Alla har vi våra favoriter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycke o smak varierar, tur är väl det. :)

      Radera
  8. Har bara läst en Griffiths men det känns som att böckerna skulle göra sig som tv-serie. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle nog kunna bli något bra.

      Radera
  9. Alla höjer Griffith till skyarna, och jag har ännu inte läst en enda bok i serien, det måste jag göra snart. Det du beskriver av miljöer och karaktärer låter väldigt lockande, och perfekt för film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är inte svårt att tänka sig in i att den bokserien skulle ta sig bra ut filmatiserad som TV-serie.

      Radera
  10. En tv-serie om Ruth Galloway känns ju helt givet! Som om den redan borde finnas liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man tycka det! :)

      Radera
  11. Klassisk engelsk charm är alltid ett vinnande koncept.

    SvaraRadera
  12. Ja just det, kommissarie Lynley, bra både i bok och tv-serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika mycket bra båda. Inte så vanligt, ofta brukar man föredra böckerna annars. ;)

      Radera
  13. Upptäcker att jag nog har gjort slut med Elisabeth George ...

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)