torsdag 16 mars 2017

Helgfrågan v. 11

Mias bokhörna arrangerar Helgfrågan:

Vad tror du omslaget har för betydelse när man köper en bok?

...och som bonusfråga (eller som ju faktiskt är två frågor):

Vilka omslag lockar mest? Kom gärna med bildexempel.
+
Bildexempel på omslag som liknar varandra.

Till att börja med:

Omslaget kan ha rätt stor betydelse om man inte är så där alldeles särskilt inställd på att köpa just den boken. Då betyder utanpåverket mer för att fånga blicken eftersom man inte är så vidare bekant med det som finns där innanför (tills man läser baksidestexten 😕).

Det kan också ha betydelse då en klassiker som givits ut på nytt har lockande omslag, för även gamla texter kan ju tjusa med ett elegant nytt yttre (visst lockar även gamla texter med gammal utsida, men då fokuserar man nog mer på att bindningen håller ihop 😊).

Ibland är det sen inte alltid att uppenbart snygga yttre lockar, och man fattar kanske inte riktigt själv vad det är som är så charmerande med ett visst bokomslag (som Walter Skinner och Fox Mulder ungefär... Skinner vinner! Inte sant? 😁).


För att fortsätta med vad som lockat:


Verkar gilla blodstänk... men den här är ju också lockande:


...och dom här från Novellix:


...och så dom där från Bakhåll förlag nyöversatta verken av Fjodor Dostojevskij, bokomslagen är lika otroligt stiliga som av Modernista senast utgivna Dostojevskij är otroligt fula. 😝


Vilket för vidare till bildexempel på liknande omslag:

Dostojevskij i liknande stiliga och liknande fula omslag. Valde två av vardera:

Folket i Stepantjikovo
Förödmjukade och
förnedrade

Brott och straff ~ del 1
Bröderna Karamazov ~ del 1


Men... smaken är ju olika, som vi ju alla vet.


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)

34 kommentarer:

  1. Visst betyder omslaget mycket. Jag gillar vackra utanpåverk, det är bara att erkänna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig fel att bokens "förpackning" tilltalar!

      Radera
  2. Svar
    1. Ha ha! Du har så rätt på sätt o vis. Riktiga blodstänk får det absolut INTE vara, men tryckta går tydligen bra för mig. :D

      Radera
  3. En helt okänd bok kan göra mig nyfiken pga omslaget :)

    SvaraRadera
  4. Historikern, Trojanerna och Novellix- omslagen vackrast. visst betyder omslagen något. jag är väldigt förtjust i vackra omslag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vackert får det väldigt gärna vara, men ett anat bra innehåll är ju helt sant viktigare. ;)

      Radera
  5. Håller med om att omslaget fångar blicken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir ju en slags första kontakt med boken.

      Radera
  6. Neil Gaimans omslag är otroligt lockande tycker jag men Dostojevskij två sista är rent fula. Då kan jag faktiskt avstå från att köpa boken med så fula omslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har som tur är redan Dostojevskijs tegelstenar i tidigare utgåvor i bokhyllan. Skulle verkligen inte vilja köpa dom där nya som t.o.m är uppdelade i två delar.

      Radera
  7. Omslaget är ju oftast det första en möter, är förstås innehållet och författaren som är det viktigaste, men det är kul med fina omslag. Märker av dess betydelse även i min lånebransch ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, även som låntagare är det rätt uppenbart när böcker står uppställda med framsidor synliga. Händer inte alltför sällan att man fäster blicken på något och detta något, efter att baksidestexten blivit läst, helt oplanerat får följa med i lånehögen. :)

      Radera
  8. Utanpåverket är visserligen viktigt för att locka mig att titta närmare på boken, men det som avgör är handlingen. I det läget spelar omslaget ingen som helst roll för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innehållet är naturligtvis viktigast. Men att "förstöra" en klassiker med ett riktigt fult, otidsenligt eller opassande omslag stör mig faktiskt. Föredrar nog då att hellre köpa en begagnad tidigare upplaga av boken.

      Radera
  9. Omslaget fungerar som lockmedel för mig, om jag får syn på ett fint omslag på tex biblioteket så kan det göra att jag blir nyfiken och tittar närmare på boken. Sedan är det andra faktorer som spelar in för om jag väljer boken eller inte som tex baksidetexten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju en del av "förpackningen" kan man säga. Bra baksidestexter är ju avgörande, skulle vara lite lotteri på vinst o förlust att bara gå efter omslagsbilden. :D

      Radera
  10. Snygga omslag är trevligt och du visar upp en hel del sådana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad som lockar beror ju sen också lite på vilken/vilka genrer man föredrar också. ;)

      Radera
  11. Håller med dig om omslagen, och jag ser att du också sett det groteskt fula från Modernista. Hur tänkte de där?? Omslagen från Novellix är tvärtom helt underbara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev nästan smått ilsk över de där omslagen. Gillar ju Dostojevskijs böcker o önskar att fler fick upptäcka genom att bli inspirerade av nya utgåvor, o så kommer det där! Uppdelade i 2 delar vardera också till på köpet. Tragiskt.

      Radera
  12. Omslaget är ju det första man ser!

    SvaraRadera
  13. Jag som älskar blått gillar ju blåa omslag som Gaimans. Men jag skulle inte köpa en bok bara därför. Och klassiker i fina omslag lockar mig inte mer än de i fula ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan nog lockas av fina omslag för klassiker. Men köpa en bok bara för omslagets skull? Icke! :D

      Radera
  14. Vilka fina omslag! För mig så spelar egentligen omslag inte så stor roll, det är inte avgörande för om jag köper en bok eller inte men ett fint omslag får mig definitivt mer intresserad av boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En liten del av helheten men långt ifrån det viktigaste när man väl vet mer om handlingen.

      Radera
  15. Inte heller jag är särskilt förtjust i omslagen från Modernista, men kanske har de tänkt att de ville få en ny målgrupp att plocka upp dessa romaner? De ger ju onekligen ett helt annat intryck. Sedan kan jag kanske tycka att det är ett underligt val med självporträtt av en icke-rysk konstnär (Egon Schiele) som inte heller var samtida med Dostojevskij. Det skär sig lite för mig och jag hade mycket hellre köpt något i stil med de två första du visade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart annat intryck! För mig dock inget positivt intryck. Kan absolut tycka det var ett underligt val. Bakhålls nyöversättningar är däremot så himla fina, skulle vilja ha dem alla i bokhyllan. Känner ett starkt ha-begär där, får nog erkänna det. :D

      Radera
  16. Jättefina omslag i början, men för mig blir de från novellix (även om de också är fina) ganska intetsägande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men faktiskt! Omslagen på Novellix-novellerna speglar innehållet på ett roligt sätt! Man förstår om man läst dem. ;)

      Radera
  17. Vi har lika smak i omslag. Alla du har med är underbara! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är dom snygga (utom de sista två då förstås)! ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)