torsdag 30 mars 2017

Helgfrågan v. 13

Mias bokhörna arrangerar Helgfrågan:
"Har du någon form av läsplanering?
Är det viktigt med en planering?"

Om man studerar (ett ganska bra tag sedan) är det naturligtvis viktigt med läsplanering, men jag förmodar att man här inte menar läromedel och studentlitteratur. För böcker i avkopplingssyfte, kanske ett specialintresse för något att lära sig mer om, eller något annat som man finner spännande för ro skull, finns för mig ingen läsplanering och har aldrig funnits.

Alltför mycket är ändå så oförutsägbart, så planering för den typen av läsning känns då ganska bortslösad tid för min del, dessutom kan det orsaka onödig stress, och extra sån är ovälkommen.

Sedan bokbloggandet startade och recensionsexemplaren började droppa in, har andra böcker lagts åt sidan vid dessa uppskattade tillfällen. Då just recensionsexemplar kommit till mig har de alltid prioriterats. Men just det handlar ju inte om planering utan prioritering. Beställer aldrig (undantaget var Stjärnklart-serien!) recensionsexemplar, utan tackar ja till sådant jag blir erbjuden och finner intresse för (böcker av romandebutanter kan göra mig speciellt intresserad av just recex, så roligt att få vara med på ett litet hörn då det gäller att lyfta fram nya förmågor).

Spontanlånar och reserverar gärna på biblioteket, kan dessutom bli så galet inspirerad till att läsa vissa böcker som ni andra bokbloggare skriver om så jag bara måste läsa NU (eller ja, så snart som möjligt...). En planering lär troligen på så vis inte alls fungera.

Sen kan man kanske ibland ha goda föresatser även vad gäller tänkt läsning av böcker. Men vart var det nu vägen ledde som var kantad av goda föresatser? Bäst att hoppa över föresatserna också, vid närmare eftertanke. 😌


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)

28 kommentarer:

  1. Jag gör planering men ibland kommer det något i brevlådan som måste läsas och då faller den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan säkert vara en av anledningarna att planen spricker. :)

      Radera
  2. Jag provar just nu att ha en läsplan, och försöker analysera hur det går, meningen är att pusha mig till att läsa mer och inte slösurfa, se serier osv lika mycket..Men en planering när man ska nöjesläsa får aldrig ta över så det blir ett måste att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med den meningen kanske läsplanering är en god idé.

      Radera
  3. stress vill jag inte ha med böcker, ber inte så mycket recensionsex heller, lagom med allt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lagom är bäst. Bokläsning ska vara avstressande.

      Radera
  4. Jag vill gärna planera in vad jag vill läsa och då kan jag ju också prioritera t.ex. recensionsexemplar men även annat som jag vill läsa, men man måste ju vara flexibel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att hålla sig helt strikt till en läsplan måste vara riktigt svårt. ;)

      Radera
  5. Det är så intressant hur olika vi är :) En plan/lista är ett stöd för mitt minne så jag kan fylla mina tankar med helt ovidkommande saker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Listor är bra! Använder dock inte såna som läsplanering. :)

      Radera
  6. Jag önskar en del recensionsexemplar och får jag sådana, ja då måste jag prioritera dem, oavsett tidigare planering :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det så förstår jag att läsplanering är en nödvändighet.

      Radera
  7. Recensioner från bokbloggare kan verkligen ändra läsordningen i min hög.

    SvaraRadera
  8. I bland blir jag sugen på att göra en läsplanering och då gör jag det men håller nästan aldrig den i slutändan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man borde kanske testa en tillfällig läsplan någon gång för att se hur man lyckas följa den. ;)

      Radera
  9. Jag läsplanerar inte mycket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen finns där någon liten tanke om vad man vill läsa framöver, men planering vill jag inte kalla det.

      Radera
  10. Jag planerar inte, men recex går före annat. Just nu ligger jag efter med recensionsex vilket känns jobbigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha många recex med recensionsdatum att hålla kan nog vara lite småstressigt kan jag förstå. Inte hamnat i den sitsen. Än. ;)

      Radera
  11. Ja, en planering är svår att hålla när det hela tiden dyker upp böcker man blir sugen på att läsa och sedan skiftar läshumöret ganska snabbt också, i alla fall för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läshumöret kan helt klart skifta!

      Radera
  12. Tar en emot recex så blir det nog en del planering av naturliga skäl. Jag tar inte emot så många av tidsmässiga orsaker. Blir en del planering kring jobbläsning och bokcirkel men nöjesläsning vill jag helst inte planera då läser jag det jag känner för i stunden. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väljer bara att ta emot recex jag verkligen känner för, blir mindre "måste" kring läsningen då.

      Radera
  13. en viss planering har jag av nödvändighet och den håller jag också. men det finns tid för annat också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra att där finns lite extra utrymme. :)

      Radera
  14. Jag kan tycka att det är ljuvligt att bara fastna för en bok som jag ser och som har npgra väl valda ord på omslaget, ord som är riktade "just till mig" ... då kan man ju omöjligt planera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Visst är det ljuvligt att bara fastna för böcker sådär spontant, nästan som det var meningen. :D

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)