torsdag 2 mars 2017

Helgfrågan v. 9

Mias bokhörna arrangerar Helgfrågan:

"Vad får dina tårar att börja droppa/rinna/spruta (bokmässigt)?"

Det finns så många otäcka böcker där barn och djur far illa, såna som får mig att bli så förtvivlat sorgsen över mänsklig ondska och grymhet. Lämnar dom därhän och väljer istället en sorglig (absolut tårdrypande!) men oerhört fin och stark historia; läste, såg, lyssnade - många gånger - som barn, och tårarna dom trillade. Än idag får jag blött i ögonvrån bara jag tänker på den:


Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren

"Skorpan Lejonhjärta," sa Jonathan, "är du rädd?"
"Nej...jo, jag är rädd! Men jag gör det ändå, Jonatan, jag gör det nu...nu...och sen blir jag aldrig mera rädd."

Sorgen i att mista och återseendets glädje. Sånt kan få tårar att flöda.


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)

26 kommentarer:

  1. Bröderna Lejonhjärta ja den är så fin men sorglig. Många har den som högläsning i klasserna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Astrid Lindgrens böcker fungerar än. :)

      Radera
  2. Åh Bröderna Lejonhjärta!! Den är så bra och så sorglig!!

    SvaraRadera
  3. Jag minns att den var sorglig, men några djupare spår har den nog inte lämnat. Däremot kom jag på en annan klassiker, Barnen från Frostmofjället, som jag såg/läste otaliga gånger som liten. Jag grät floder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara sett Barnen från F. på film. Tårdrypande. ;)

      Radera
  4. Jag har också gråtit till Bröderna Lejonhjärta.

    SvaraRadera
  5. Ja vissa böcker är riktigt jobbiga, och värst är det när det blir väldigt realistiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det förstås också. Värst är väl egentligen historier berättade ur verkliga livet, går ju liksom inte lika lätt att bortförklara.

      Radera
  6. Ja till Bröderna Lejonhjärta har man allt gråtit.

    SvaraRadera
  7. Har faktiskt aldrig läst Bröderna Lejonhjärta, och bara sett delar av tv-serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte sett som TV-serie, såg den som biofilm, när det begav sig. ;)

      Radera
  8. Jodå, klart jag grät åt Skorpan och Jonatan också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man var nog inte ensam om det. ;)

      Radera
  9. Har den här som högläsningsbok lite då och då och rösten brukar alltid tjockna på en del utvalda ställen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att den fortfarande läses! :)

      Radera
  10. Bröderna Lejonhjärta tyckte jag var sorglig när jag var liten/yngre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorglig, spännande och lite läskig... men också vacker. :)

      Radera
  11. Den har jag faktiskt inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs! Det är väl aldrig för sent? ;)

      Radera
  12. Ja det är absolut en bok att snyfta till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, efter det här blir man ju nästan lockad av att läsa om den i vuxen ålder, för att se om det fortfarande stämmer. :D

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)