torsdag 23 mars 2017

Helgfrågan v.12

Mias bokhörna arrangerar Helgfrågan:

"Titeln som har en sådan avgörande faktor för att man blir nyfiken på en bok? Alltså hur viktig är titeln på boken?"

Ledande fråga kanske, då det i förledet börjar med ett klargörande. Men oavsett det, visst kan väl titeln vara viktig, troligen dock inte jätteviktig. Skall väl ändå tillstå att det helt nyligen var just titeln som i första hand gav ingivelse att ta reda på mer om Undine av Friedrich de la Motte Fouqué. Kunde inte riktigt placera "Undine", men kände ändå till på något sätt. Så visst kan även ett huvudbry kring en titel leda till vidare nyfikenhet.


Baksidestext:
”Mest konstnärlig av alla kontinentala berättelser i den fantastiska genren är den tyska klassikern Undine (1811), av Friedrich de la Motte Fouqué. Denna berättelse om en vattenande, som gifte sig med en dödlig och vann en mänsklig själ, är ett konsthantverk med en precision som skulle pryda varje litterär genre, och den har en lätthet och naturlighet som ställer den i närheten av den äkta folksagan. Den har i själva verket sitt upphov i renässansläkaren och alkemisten Paracelsus Avhandling om elementarandar. [… ] Många inslag i Fouqués skildringar av miljöer och stämningar avslöjar honom som en fulländad konstnär på det makabras fält, och då särskilt hans beskrivningar av den hemsökta skogen med sin gigantiska snövita man, och olika onämnda fasor som förekommer tidigt i berättelsen.   H. P. Lovecraft 
”Av alla fantastiska berättelser anser jag Undine vara den vackraste.”   George MacDonald

Undin = mytologiskt väsen som hör till kategorin elementarandar/naturandar. Där personifierar Undin vatten, Salamander eld, Sylf luft och Gnom jord. Vattenanden Undinen har tydligen gestaltats i flera litterära verk o.s.v., så kanske är det inte så konstigt då att man snappat upp det någonstans tidigare, möjligen korsord kan tänkas.

Friedrich de la Motte Fouqués gamla saga från 1800-talet vill man såklart läsa, och hade det alltså inte varit för titeln som lockade från början (själva omslaget var väldigt intetsägande - se ovan) hade det nog inte blivit av.

Finns förstås även titlar som avskräcker, men det lämnas därhän. Tror vårljuset tröttar en aning mer än lovligt... 💤


(Helgfrågan och länkar till andras svar hittas till helgen här.)

26 kommentarer:

  1. Det där skulle nog avskräcka mig, jag hade aldrig hört talas om Undine tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mig lockade det! Gillar nog korta titlar oxå. :)

      Radera
  2. Titlar lockar nog mig mer än omslag, eftersom jag gillar bokstäver mer än vad jag gillar bilder, men det är fortfarande baksidan/handling som avgör :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart handlingen avgör, alltid! Gillar sen själv både bild och ord som ett första blickfång.

      Radera
  3. Ursäkta min något märkliga formulering kring frågan, tror jag var alltför trött för att kunna tänka något så när grammatiskt korrekt =) Men din titel väcker min nyfikenhet och hade jag sett den på tex biblioteket hade jag nog plockat åt mig den för att kika på den lite bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det gör väl ingenting! Vi fattar ändå. Trötta kan vi nog vara lite allihopa nu när man ska ställa om sig till ljusare tider. För övrigt var det faktiskt på biblioteket jag fastnade för boken, dessa show-off-ställ de använder skapar verkligen spontanlån! Man går in för att låna två och kommer ut med fem... :D

      Radera
  4. Undine känner jag igen från något fantasy spel jag spelat för länge sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt! För sådant lär Undine också förekomma. :)

      Radera
  5. Nu har jag lärt mig något nytt, väldigt intressant.

    SvaraRadera
  6. Undine har jag inte hört talas om. Verkar spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid finns där något bland gamla texter som man inte tidigare hört talas om, men som ändå kan vara spännande att upptäcka. ;)

      Radera
  7. Titlar kan locka på olika sätt.Men frågan är om jag skulle ha tålamod att ta reda på vad en för mig obegriplig titel innebär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fått öva massor i tålamod... Haha! :D

      Radera
  8. I det här fallet blev jag mest nyfiken på förlaget :) Lät som ett isländskt namn, men när jag googlade såg jag att det var ett svenskt, ganska nystartat förlag med fokus på äldre tiders skräck. Tydligen kan både baksidestexten, omslaget, titeln och förlagsnamnet locka mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, där fick jag veta något jag inte visste. Hade faktiskt inte kollat upp förlaget själv tidigare. Boken stod där och lockade i bibliotekets fantasy-hylla i varje fall. ;)

      Radera
  9. Det här var en ny titel för mig, lite nyfiken blir jag ;)

    SvaraRadera
  10. En titel som jag inte förstår snarare avskräcker än lockar. Tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöker nog ofta förstå det jag inte begriper... mot bättre vetande kanske? Är nog en obotligt nyfiken natur! :D

      Radera
  11. Den där titeln hade jag inte hört talas om tidigare.

    SvaraRadera
  12. Både titel och författare är helt okända för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Författaren också fullkomligt okänd för mig.

      Radera
  13. den titeln hade lockat mig också

    SvaraRadera
    Svar
    1. En titel att bli nyfiken på, och baksidestexten gjorde ju sen inte saken sämre. ;)

      Radera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)